Kun je pijn 'voelen' terwijl de prikkel weg is?

De gevoelszenuwcellen staan dus buiten beschouwing in deze vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Ja dat kan.
Bijvoorbeeld fantoompijn bij geamputeerden (bron 1), periferale neuropathie (bron 2) en diverse vormen van psychosomatische pijn. (bron 3)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar anders dan 'een storing in de hersenen' is het dus niet? Duidelijke aanleiding is niet aanwezig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pff... ik had een compleet epistel als reactie getypt, maar die is blijkbaar niet geplaatst...
Poging nummer twee. ;) Wanneer de gevoelszenuwen uitgesloten zijn, zal het fenomeen altijd een neurologisch/neuropsychologisch proces behelzen.
Een eenduidig antwoord op de vraag wat de aanleidingen zijn is er vooralsnog niet, voornamelijk omdat pijn zowel een fysieke als psychische beleving is (de een ervaart dezelfde pijn intenser als de ander)
Wel is duidelijk dat er doorgaans een fysiek of psychisch trauma aan ten grondslag ligt.
In het geval van psychosomatische pijn vind ik de mogelijke verklaring van dr. John Sarno wel plausibel:
Psychosomatische pijn treedt op wanneer emoties onderdrukt moeten worden zodat deze het bewustzijn niet bereiken. Het brein produceert deze pijnen om af te leiden van té heftige emoties, zodat je geen wandelende tijdbom wordt en 'gekke dingen' gaat doen.
Ja, dat kan. Maar dan is er een verstoring in het gevoel t.o.v. de prikkel.
Wanneer er een zenuwschade is opgelopen door voortdurende pijnprikkels kan het zijn dat de zenuw zo overbelast is geraakt dat de pijnprikkel nog steeds wordt doorgegeven. Wanneer het een verkramping oplevert kan, door (bijv.: Cesar-, Mensendieck)therapie de spier geleerd worden om weer te ontspannen. Dit is een nog pijnlijker proces, maar het kan slagen.