Waarom heeft een rode bloedcel geen kern en DNA en zijn er nog cellen die die niet hebben?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
9.5K

Het beste antwoord

Alleen bij zoogdieren hebben de rode bloedcellen geen celkern met DNA. Dit is, omdat er dan meer ruimte is voor hemoglobine en virussen bloedcellen niet kunnen infecteren.

Ik kan geen bron vinden, maar aangezien dit alleen bij zoogdieren is, vermoed ik dat dit is om de baby te voeden en beschermen tijdens zwangerschap. Er moet een extra mens constant van zuurstof voorzien worden.

Zover ik weet, zijn er geen andere cellen zonder kern in ons lichaam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb begrepen dat de cellen van je ooglens ook geen kern (meer ?) hebben.

Andere antwoorden (1)

Goed gevraagd: Eigenlijk is de menselijke kunstmaige indeling qua 'benaming' jouw probleem.

We spreken van 'rode bloedcellen' bij zowel zoogdieren (als mensen) EN van rode bloedcellen bij vogels, reptielen (ook amfibieën), vissen maar eigenlijk hoeven we niet van 'rode bloedCELLEN' te spreken bij de mens, want volgens de 'normale' indeling klopt het niet, omdat die cellen net geen kern hebben.

Een oudere indeling is die van 'Eukaryoten' en daar horen de rode bloedcellen dus in zekere zin helemaal NIET bij: van Grieks εὖ = echt/heel/nieuw/goed en κάρυον = kern).

Kijk, 5 liter bloed bestaat ongeveer voor 3 liter uit plasma en de overige twee liter uit de rest, vooral 'cellen' maar daar zit een probleempje in de benaming.

Die 2 liter bestaat qua 'cellen' voor 99% uit rode bloed'cellen' en 1 % bloedplaatjes en witte bloedcellen, maar als je qua volume bekijkt, bestaat die 2 liter voor 40% uit van dat bloed.

Je voelt me dus al komen: in zekere zin is de functie van rood bloed de zuurstofopname met binding aan koolstof en dat specifiek zeker voor 'ons', de zoogdieren.

Als je het dus voor mij GEEN cel noemt, dan kan ik je daar geen ongelijk in geven, want wetenschappelijk is men pas bij de productie van de rode bloedcellen op het probleem gestoten dat rode bloedcellen DNA nodig hebben voor de celverdubbeling, en dus... een kern nodig hebben!

Wel, enkel in het beginstadium van de cel is er wel heel even een celkern, maar die wordt uitgestoten VOOR het rode bloed in omloop komt. In het bloed zelf, in omloop dus, kun je volgens mij dus best spreken van rode bloeddeeltjes, niet van rode bloedcellen.

En zo begrijp je misschien op eenvoudige wijze de stamcel ontwikkelingen want DAAR moet men zijn om de rode bloedcellen te beïnvloeden, specifiek de erytropoëse op https://nl.wikipedia.org/wiki/Erytropo%C3%ABse.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
PS: Daarom ook dat rode 'bloeddeeltjes' een geringere levensduur hebben. Het zijn net geen echte cellen (meer) met een celkern en dus ook niet zo levensvatbaar maar eerder een 'hulpvloeistof'. Bij bloeddruk (hoog versus laag over normaal) is het weer interessant om de vorm te bekijken die deze bloeddeeltjes dan aannemen bij bijvoorbeeld zoutopname. +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als je zo stelt, dan is de vraag:
Waarom zit hemoglobine in rode bloed cellen? Het zou ook gewoon in het plasma kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat plasma niet de 'densiteit' heeft om zware zuurstof te verbranden. Bij planten en niet zoogdieren, is er geen zo'n nodig als bij zoogdieren die hun gewicht vrij snel over de grond kunnen verplaatsen. Ook vliegen zijn energiezuinig en kunnen met een heel klein beetje suiker ver geraken, bepaalde kleine vogeltjes kunnen de Middellandse Zee overvliegen met wat vet en voedsel. Een zoogdier daarentegen kan een enorm aantal newtonmeter aan kracht verzetten, en daarbij is er een serieuze 'motor' nodig die de voeding in hoog tempo 'verspilt' bij omzetting naar kracht en daar zijn ook die rode bloeddeeltjes (bloed'cellen) voor nodig maar ook daarom hebben die bloeddeeltjes maar een levensduur van max. 120 dagen en zijn ze gemaakt om 'opgeofferd te worden' in het proces. Ik dacht ooit iets gelezen te hebben bij de werking van de rode bloedcellen ook bij luipaarden en andere jachtdieren die aan hoge snelheid over het land kunnen lopen en hun hartslag en ademhaling, maar vind dat niet meteen terug. Hierbij moet je dan ook nog eens denken aan cholesterol dat nogal 'vloekt' met de rode bloeddeeltjes en nog meer het 'waterige' plasma maar net dient om het tegengestelde vet dat niet aard met die waterige oplossingen te transporteren binnen de bloedbaan. Cholesterol is een soort kapseltje dat dan die vetten beschikbaar stelt om open te klappen en in combinatiem met die rode bloeddeeltjes in combinatie met zuurstof weer samen de koolhydraten (vetten > suikers) op te branden in ruil voor energie (kracht, warmte). +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verbranding vind plaats in de weefsels, niet in het plasma. Door je laatste paragraaf denk ik eerder aan membraan potentiaal:
https://en.wikipedia.org/wiki/Membrane_potential Hierdoor kunnen geladen moleculen over het membraan getransporteerd worden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_blood_cell#Surface_electrostatic_potential
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens, ik vind een levensduur van 80-120 dagen lang voor een cel zonder DNA. Darmepitheel leeft maar 3-4 dagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind die 3 à 4 maanden niet zo lang als je weet hoeveel energie die cel bij zich heeft en dat de zoveel zuurstof heeft. Maar het is inderdaad langs omdat we als geheel niet zo lang kunnen overleven als die onderdeel'cellen'/onderdelen van ons... Juiste correctie van verbranding overigens, IN ons bloed brandt het natuurlijk niet echt... +je