Waarom wordt er, bijvoorbeeld in dierentuinen, gefokt met (uitstervende) diersoorten? Zie toevoeging.

Ook instanties als Monkey World in Dorset fokken met vele soorten apen.
Deze dieren zullen nooit in de vrije natuur uitgezet kunnen worden.
Ik begrijp, dat sommige dieren uitgezet worden in andere dierentuinen om geen dieren uit de natuur te hoeven halen, maar is dat de enige reden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er word nog veel kennis gecreeërd, dus het is niet zeker dat de soorten die nu in de dierentuin zitten, nooit meer uitgezet zou kunnen worden. Dus, altijd handig een back up van bepaalde soorten hebben ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met je eens.... wat ik me dan toch afvraag is: die gefokte dieren zijn opgevoed door gefokte niet-wilde dieren. En dat vaak al generaties lang. Dat zou je dan toch als degeneratie kunnen zien? De vaardigheden, die ze nodig hebben om te kunnen overleven zijn dan toch onderhand helemaal weg? Bijvoorbeeld bij apen: de voeding die ze nodig hebben om te eten voor hun gezondheid, de kennis die van generatie op generatie wordt overgegeven, is dan weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefokte dieren mogen nimmer terug de natuur in omdat ze bacteriën en virussen bij zich kunnen hebben die vreemd zijn in de regio waar ze terug komen, dit kan een hele populatie uitroeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, ook een groot punt natuurlijk!

Het beste antwoord

Het fokken van bedreigde diersoorten in gevangenschap heeft zijn voordelen.

De kennis die opgedaan wordt met fokken in gevangenschap wordt gebruikt voor beschermingsprojecten in het wild, zo worden op dit moment ontzettend goede resultaten behaald met de Chelonoidis (Geochelone) carbonaria, een schildpad die in Afrika ernstig bedreigd werd met uitsterven, door de kennis die opgedaan is door hobbyisten in Nederland en België zijn ze nu van ernstig bedreigd naar bedreigd gegaan.

Ook hebben de fokprogramma's het voordeel dat er geen dieren meer uit het wild hoeven te worden gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. +
Zeker een voordeel! Weet jij om welke redenen deze schildpadsoort met uitsterven werd bedreigd? Wat ik me dan toch afvraag is: die gefokte dieren zijn opgevoed door gefokte niet-wilde dieren. En dat vaak al generaties lang. Dat zou je dan toch als degeneratie kunnen zien? De vaardigheden, die ze nodig hebben om te kunnen overleven zijn dan toch onderhand helemaal weg? Bijvoorbeeld bij apen: de voeding die ze nodig hebben om te eten voor hun gezondheid, de kennis die van generatie op generatie wordt overgegeven, is dan weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank theodbn!

Andere antwoorden (1)

Als simpele ziel,heb ik altijd het idee gehad, dat dat fokken enkel en alleen gebeurde om de soort in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Ook om andere redenen m.i.; dan zouden we niet zo vreselijk veel verschillende soorten honden hebben bijvoorbeeld.... een reden om te fokken is ook om het uiterlijk te veranderen, gewenste karaktertrekken in te fokken per ras etcetc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een soort is niet hetzelfde als een ras.
Alle hondenrassen zijn van dezelfde diersoort. En dus al helemaal niet bedreigd.
Daarom snap ik jouw reactie niet in relatie tot je vraag. Hondenrassen fokken is niet hetzelfde als bedreigde diersoorten in stand houden dmv een fokprogramma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik reageer op "dat dat fokken enkel en alleen gebeurde om de soort in stand te houden".
Fokken gebeurt ook om rassoorten te "veredelen", zoals ze dat zo mooi noemen. Er zijn dus meer redenen om te fokken en dat staat inderdaad los van mijn vraag.
Snap je nu wat ik bedoelde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie in dierentuinen toch geen honden gefokt worden, tenzij men daar de tijgers en leeuwen mee voedt en wat er zich nog meer aan carnivoren in zo'n diergaarde bevindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noop, niet in dierentuinen.... maar die noemde jij ook niet in je antwoord... dus ik dacht algemener....ik vrees een miskrommunikatie hier???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die stelde jij in je vraag, bijvoorbeeld dierentuinen en daar ging ik op in.
Idd zeer mis gecrommuniseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, ik zal de gehele schuld op mij nemen en bied derhalve mijn welgemeende verontschuldigingen aan.