Als bij zeepaardjes het mannetje de jonkies draagt, waarom noemen ze dat dan niet gewoon het vrouwtje?

Ik weet verder niks van zeepaardjes, dus ook niet hoe ze biologisch gezien in elkaar zitten en zo hoor. Maar ik weet wel dat het mannetje drachtig is van de jonkies. Maar als hun het enige diersoort zijn waarbij de man de jonkies draagt en niet het vrouwtje, op welke basis is dan het zeepaardjes geslacht dat drachtig is als 'mannelijk' bestempeld?

Waarom noemen we het mannetje dus niet gewoon het vrouwtje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Het beste antwoord

Hallo Rinke,

De paring verloopt, bij zeepaardjes, anders dan bij andere dieren. Zeepaardjes doen een soort paringsdans. Hierbij veranderen ze vaak gedeeltelijk van kleur.
Tijdens deze dans plaatst het vrouwtje haar eicellen in de buidel van het mannetje, hij bevrucht de eicellen dan en broed het in zijn buidel uit.

Om nu dus specifiek een antwoord te geven op je vraag: een vrouw heeft eicellen, een man heeft zaadcellen. Het mannetje bij zeepaardjes is een mannetje omdat hij de eicellen bevrucht met zijn zaadcellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is nog steeds het vrouwtje dat de eicellen produceert, en het mannetje dat de eitjes bevrucht. Het mannetje draagt ze vervolgens wel mee in een soort buidel, maar verder wijkt het niet af van andere diersoorten.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk! Bedankt :-)
Zeepaardjes vallen eigenlijk gewoon onder de vissen, alleen zien ze er nogal anders uit dan de meeste vissoorten.

Bij vissen produceren de vrouwtjes de eitjes, en produceren de mannetjes het zaad om die eitjes mee te bevruchten (net zoals bij ons dus).

De meeste vissoorten leggen de eitjes gewoon in het water of op de bodem, waarna het mannetje ze met zijn zaad bevrucht.

Het onderscheidende bij zeepaardjes is echter dat mannetjes een soort buidel hebben, waarin de bevruchte eitjes bewaard worden tot ze uitkomen.

En het feit dat een diertje de bevruchte eitjes bij zich draagt tot ze uitkomen bepaalt nu eenmaal niet dat het een vrouwtje is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :-)
het "vrouwtje" deponeert eitjes in een buidel van het mannetje.

dusja zoals gewoonlijk, vrouwtje geeft eitje, mannetje geeft sperma = babies..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel :-)