Is regen eigenlijk hele natte sneeuw?

Ik kijk naar buiten en zie de regen en dacht: WEaarom geen sneeuw. En vroeg me dat af..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Bijna alle neerslag begint hoog in de lucht rondom een stofje, als sneeuw, als de vlok zwaar genoeg is, begint hij de weg naar beneden, is het de laatste paar honderd meter boven nul, dan zal de sneeuw smelten om dan als regen of natte sneeuw op de grond te vallen.
Als de onderste luchtlaag van boven nul, niet zo dik is, dan kan je soms omhoog kijkend duidelijk de sneeuw zien vallen, terwijl het bij de grond regen of heel natte sneeuw is.
Bijzonder om te zien, maar komt niet zo veel voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Klopt. Regen begint (heel hoog) als sneeuw en smelt tijdens het vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regen kan wel gesmolten natte sneeuw zijn maar meestal is het dat niet. Regen kan evengoed ontstaan zonder dat het vriest, door condensatie van waterdamp op een stofje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je vraag andersom stellen: Is sneeuw de 'droge' variant van regen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regen is geen natte sneeuw. Sneeuw is bevroren damp, en regen is de (eventueel onderkoelde) vloeibare aggregatietoestand van water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regen is ontdooide sneeuw. Maar sneeuw is dan weer geen bevroren regen,dat is hagel toch? Zo roept de éne vraag de andere op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmmm... volluges mij... verwarmt de zon het water op aarde. Door warmte verdampt water en stijgt t op. Hoog in de lucht koelt deze waterdamp weer af en gaat druppeltjes vormen. Al die druppels samen vormen een wolk. Deze druppels worden steeds groter en zwaarder en uiteindelijk vallen ze weer naar beneden als regen.

ALS de temperatuur echter tot onder het vriespunt daalt, veranderen de waterdruppels van de wolk in hele fijne ijsnaaldjes. Op weg naar beneden blijven deze naaldjes kleven aan stofdeeltjes (zandkorrels bijvoorbeeld) die in de lucht zweven. Hierdoor vormen zich kristallen, deze kristallen zijn altijd zespuntig. ( Vraag me niet waarom.. is misschien een leuke nieuwe " goeievraag" )

Door wind klitten die kristallen op hun weg naar beneden samen en vormen zo een sneeuwvlok. Zo'n vlok bestaat dan uit wat ijs (bevroren regen dus) en heel veel lucht.

Dus nee... regen is geen hele natte sneeuw. Regen is afgekoelde waterdamp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alvast antwoord op jouw vraag:
Vorm De meeste ijskristallen zijn niet zo mooi als op foto's getoond wordt. De meeste zijn al in de lucht samengeklonterd. Het samenklonteren gebeurt al bij een temperatuur van -10 °C. De zeshoekige vorm van een enkele sneeuwkristal ontstaat doordat watermoleculen zich rangschikken in een zestallig patroon. Deze kristalvorm leidt tot een zo klein mogelijke vormingsenergie van het kristal. Er zijn echter wel meerdere vormen mogelijk: platen, naalden, zeshoekige kolommen en hagel. De vorm is afhankelijk van de luchtvochtigheid, temperatuur en luchtdruk. De vertakkingen op een ijskristal worden dendrieten genoemd, naar het Griekse woord dendros voor boom. Ook dit heeft een exacte conditie nodig om te ontstaan. Als de omstandigheden goed zijn ontstaan de vertakkingen doordat rondom ijs en dus ook rondom ijskristallen de luchtvochtigheid erg laag is. Men kan dan voorstellen dat een onzichtbaar kringetje rondom het kristal zit. Buiten dat kringetje is de luchtvochtigheid hoger. De punten van het kristal liggen dichter bij de rand van het kringetje. De watermoleculen krijgen dus daar eerder de kans om zich te hechten dan op het platte gedeelte omdat het platte gedeelte simpelweg verder van de watermoleculen ligt. Omdat de vorm van het kristal vanaf het begin al zeshoekig is en dus alle hoeken vanaf het begin even ver van de luchtvochtigheid vandaan liggen, is er geen voorkeur en groeien alle punten gelijk. De vorm wordt dus gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BEDANKT :)!
Nee regen is geen natte sneeuw.!
Als dat zo was dan zou er in zomer ook moeten sneeuwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is vrij simpel.
Waarschijnlijk weet je dat scheikundig gezien sneeuw ook water is.
Je weet ook dat als de zon het water verwarmt het gaat verdampen (en gaat dus stijgen).
De verdampte waterdruppels vormen een wolk.
Die wolk stijgt tot hoog in de lucht.
Hoe verder van de aarde hoe kouder.
De wolk zal weer vloeibaar worden.
Het gaat dus regenen.

Maar stel dat op het moment dat de wolk in de lucht hangt de temperatuur plotseling onder het vriespunt veranderd (door bijvoorbeeld windligging) bevriest het water tot kleine ijspegeltjes.
Sneeuw dus.

Maar soms is de grond nog niet afgekoelt door de plotse temperatuurverandering, en gaat het water, van vast naar vloeibaar, smelten.
Je weet uit ervaring natuurlijk ook dat dat best wel een natte kliederboel gaat geven.

Antwoord: dus ik zou zeggen 'Ja'.
Maar ik beschouw deze stelling eerlijk gezegd als een woordgrapje (het is hoe je de vraag stelt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je dit niet op school gehad? De drie fasen van water:
Vast (sneeuw/ijs)
Vloeibaar (water)
Gasvormig (waterdamp)

Dus ja, regen is hele natte sneeuw.