Beste lezer wie kan mij helpen, Wat was de valsnelheid tijdens mijn val en de kracht van het neerkomen? Bij voorbaat hartleijk dank Adrie

Ik ben een aantal jaren geleden van een dak gevallen en heb daar blijvend letsel aan over gehouden.
Ik viel 6.50 meter naar beneden van een ladder.
Ik maakte een zijwaartse van en kwam neer op mijn linkerkant.
ijn lichaam viel op een stalen dak met de schouder op een onderliggende stalen balk.
Mijn lengte is 1meter 97 en mijn gewicht was toen 90 kg.
Mijn voeten stonden op 6.5 meter.
Ik lig in de clinch met het UWV omdat ik niet objectief waarneembare klachten heb en zoek nu uit hoe hard de klap was.
Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen.

m.vr. gr. Adrie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Stel dat je zwaartepunt in het midden van je lichaam zit, dan bevond je je op 7,5 meter hoogte.
Je zwaarte-energie is op dat moment E=massa*gravitatiekracht*hoogte = 90*9,81*7,5=6621 Joule.

Tijdens je val wordt de zwaarte-energie omgezet in kinetische energie.
Deze bedraagt op het moment van neerkomen, als je luchtwrijving verwaarloost, ook 6621 Joule.

De kinetische energie is op dat moment dan:
0,5*massa*snelheid^2 = 6621 Joule.

Snelheid^2= 6621/(0,5*90)= 147
Snelheid = 12 meter per seconde

Oftewel, je snelheid van neerkomen was 12 meter per seconde, of 43,6 km per uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De luchtweerstand mag je niet verwaarlozen en er wordt gevraagd naar kracht, niet naar snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een goede verbetering Jorryt, ik wacht met spanning op jouw antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe graag ik het zou willen geven, ben ik nog niet helemaal achter de luchtweerstandscoëfficiënt van een mens. Ik denk ook wel dat als ik zeg dat iets beter kan, dat dat niet betekend dat ik het beter kan. Dat is hetzelfde als bewijzen dat de relativiteitstheorie niet klopt en vervolgens zeggen: "Dat klopt wel wat je zegt, maar ik blijf bij de relativiteitstheorie totdat jij kan aantonen hoe het wel gaat."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poeh,, wat een snelheid.. (niet cynisch bedoeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nyck; Dat wordt lastig, het maakt dan namelijk nogal al uit HOE je neerkomt. Dus hoe lang je er over doet om af te remmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Beste mensen, bedankt voor jullie reacties.
Ik hoop dat er iemand is die mij inderdaad de kracht van het neerkomen kan vertellen.. Groeten Adrie
Hoi Adrie, de berekening van het eerste antwoord klopt.
Daarmee ben je er echter niet.
Naast de valsnelheid en hoe je neerkomt, speelt de '"remweg" een grote rol.
Overigens is bij een dergelijke valsnelheid die afgestopt wordt door een harde ondergrond die niet meeveert beslist (blijvend letsel te verwachten als je "ongelukkig " terecht gekomen bent.
He kan van belang zijn dat je goed inzicht hebt in de schade die na de val mbv. Rontgenfoto's en beschrijving van de klachten kunt geven.

Toegevoegd na 13 minuten:
Bij jou ligt het probleem van de objectiveerbaarheid.
Dat is best een lastig probleem maar het is niet onoverkomelijk.
Daarin spelen de tijd tussen val en nu. het herstelproces en nu nog noodzakelijke middelen (medicatie/fysio/ specialistische hulp) een rol.

Ook kijkt het UWV naar je belastbaarheid in het algemeen een rol.

Zou je flink kunnen sporten, ben je actief op allerlei terrein
en heb je een rijk uitgaansleven, dan zou dat tov. je klachten een inconsistent beeld geven.

Daar wordt bij het UWV erg op gelet.

Zo is een volledig afgekeurde kennis van mij bij de eenmalige herkeuring goedgekeurd omdat hij in staat was
als schipper van een zeiljacht geld te verdienen terwijl hij juist om problemen in het bewegingsapparaat afgekeurd was.

Ik heb heb destijds gepoogd hem op deze goedkeuring (= einde afkeuring) voor te bereiden want als je zegt dingen niet te kunnen maar die wel doet en zelfs opzoekt, is je verhaal inconsistent.

Men kijkt naar je hele belastbaarheidsprofiel en neemt daar ook je hobby's en andere activiteiten mee.

Zonder je wat dan ook te willen verwijten, probeer je eens te verplaatsen in de beoordelaar (arbeidsdeskundige en verzekeringsgeneeskundige)

Weest vooral eerlijk, deze mensen zijn uitermate getrainde
observators die voortdurend de bull en de shit van elkaar kunnen scheiden.

Zij kijken ook naar wat je wel kan terwijl je zelf misschien meer gefocust bent op wat je niet kan.

Hopelijk heb je wat aan deze gedachten die gebaseerd zijn op kennis.

Nogmaals ik wil je absoluut niet beledigen en neem je vraag zeer serieus.