Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom komt er geen ijs op deze vijvers?

Sinds tien jaar woon ik in een wijk met wat stads vijvers, maar hoe hard het ook vriest er komt geen ijs op, zelfs niet aan de oevers.
Groot was mijn verbazing dat ik 10 minuten hiervandaan een veel grotere vijver zag die wel helemaal bevroren was.
Wat zal de reden zijn dat deze bij mij niet bevriezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
469

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In een vijver in Hilversum wordt (grond)water van 12 graden geloosd dat niet direct voor verwerking tot drinkwater in aanmerking komt, daarom bevriest het niet.

http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article13875373.ece/Hilversumse-watervogels-zoeken-toevlucht-tot-Lorentzvijver

Zo zullen er wel meer vijvers zijn die niet bevriezen omdat er op de een of andere manier warm water geloosd wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Word het water in beweging gehouden door bijvoorbeeld een aangrenzend beekje of iets dergelijks.

Het kan ook zijn dat er een mijnwater project is in de omgeving, ze pompen dan water op diep uit de grond om hiermee gebouwen te verwarmen (geen idee of dat in de stad bestaat). Of er word stads water geloosd in de vijver.

Rioolwater is ook warm, wordt dit in de buurt van de vijver soms gezuiverd?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een grote gemeente waar ik vroeger woonde was een circuit met stromend water in de stadsgrachten dat lang niet bevroor omdat er water in circuleerde dat werd gebruikt als koelwater voor een elektriciteitscentrale.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding