Kunnen mensen zelf zeggen dat ze de beste keuze hebben gemaakt?

Je hoort vaak zeggen, het is de beste keuze uit me leven , dit is de beste optie voor mij etc.. Maar eigenlijk kan je dat rationeel gezien niet zeggen. Je kan niet alle mogelijkheden afgaan dus waarschijnlijk is het de beste keuze.

Als je keuzes gaat maken in relaties, vriendschappen etc.. kan je wel zeggen dat je de beste keuze hebt gemaakt omdat het subjectief is en alleen jij daar over kan oordelen en niemand dit kan meten.

Hoe weet men dan zeker dat ze de beste keuze hebben gemaakt in een levenspartner bijvoorbeeld.( er zijn namelijk zoveel mensen met wie je wat kan beginnen) Hier komt gevoel mee kijken en hoe weten we zo zeker dat ons gevoel klopt? En als het klopt.. hoe kan het dan dat het gevoel daarin hetzelfde blijft?

Nog beter gezegd.. of bestaat de BESTE keuze niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben me heel bewust van de splitsings-momenten in mijn leventje -tot-nu-toe - en ik zit wel eens te dromelem hoe mijn leven nu zou zijn, als ik toen de ándere richting had gekozen.....

Het beste antwoord

Keuze is onwetendheid... Hoe kun je weten dat je een BESTE keuze gemaakt hebt, voor mij is dat toeval als dat zo is en hoeft helemaal niet waar te zijn... De andere mogelijkheden die ken je toch nooit...

Theebeker, heel juist, wat je zegt dekt de waarheid volkomen...

Ik wil nog wat verder gaan zelfs en zeggen dat keuze niet eens bestaat en daarom zeker geen beste keuze...

Als je op een splitsing staat van wegen, dan kun je alleen kiezen als je niet weet waar beide wegen heen lijden... Ken je reeds één weg, dan is er ook al geen keuze... Ga maar na, dus keuze bestaat niet... Keuze is dus ALTIJD en per DEFINITIE een GOK...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, want elke keuze heeft consequenties. Consequenties die je vooraf al kunt bedenken maar zeker ook die je niet had kunnen weten. Dus je kunt dit nooit stellen.

Daarnaast is het gevoel een emotie, en emoties zeggen niets over het rationele
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt er maar helemaal aan wat je onder keuze verstaat... als je links af kunt maar ook rechts af en je komt met allebei de mogelijkheden waar je wil zijn, dan heb je inderdaad een keuze...
als je daarentegen op een kruising staat en je hebt geen idee waar de wegen je naar toe gaan brengen, maw je doet zomaar wat, dan is dat geen keuze... dan is dat zomaar wat doen...
als je op een kruising van wegen staat en je weet precies welke weg je moet gaan heb je geen keuze, want de verkeerde weg kiezen zou dom zijn en dat doe je dus niet... je kiest de weg die je moet gaan... simpelweg omdat dat je pad is... maar het is geen keuze... het is doen wat je moet doen...

dus inderdaad... niet alleen bestaat er geen beste keuze... eigenlijk heb je in het leven niets te kiezen... het leven voltrekt zich aan jou en je heb er alleen maar in mee te gaan... of tegen de stroom op proberen te zwemmen... maar dat is dan weer geen echte keuze... dat is alleen maar een beetje dom en verspilling van je tijd en energie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Wat niet weet wat niet deert.
2. De beste keuze wordt altijd genoemd op basis van je huidige kennis over de mogelijkheden. Misschiem moet je ook niet zeggen 'beste' keuze, maar 'optimale' keuze'
Filosofische gezien kun je je afvragen of je wel een beste keuze kunt maken: je maakt namelijk een keuze ceteris paribus (alle overige zaken blijven gelijk), maar dat is nooit zo. Alle implicite voorwaarden hoef je van nij in het dagelijke taalgebruik niet te vermelden, want dat maakt het verhaal zo lang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste keuze bestaat wel, maar pas veel later zie je of het de beste keuze is geweest! Op het moment dat je een bepaalde keus maakt,weet je nooit hoe het uitpakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat zoiets als "vrijheid van keuze". Maar is er wel sprake van een keuze? Ja, is het antwoord, maar is het een weloverwogen keuze? Daar heb ik mijn twijfels over.

Waar ik niet aan twijfel is het feit dat elk mens een weg, zijn weg te gaan heeft. Hierin ontvouwt zich het leven zoals dit voor jou bestemd is. Daarin word je geacht keuzes te maken, zeker! en hebben te maken met datgene wat jij in dit leven te leren hebt. Na elke actie (keuze) komt een reactie. Valt deze tegen dan kan je opnieuw een keuze maken.

Keuzes maken: een evolutionair gegeven.
Bedenk hierbij, dat we niet krijgen wat we willen hebben maar datgene wat we nodig hebben.