Wie weet hoeveel mensen er in Nederland een licht verstandelijke beperking met een vorm van autisme hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De Nederlandse vereniging voor Authisten gaat uit van een prevalentie van autisme (spectrum stoornissen) van ruim 1%. Wat neerkomt op ongeveer 190.000 mensen met een vorm van autisme in Nederland.

Daarbij gaat men uit van een percentage van 15 -20% dat naast het autisme ook een verstandelijke beperking heeft.

Zie ook NVA.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niemand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.000 - 38.000 VERMOEDELIJK.
Het is niet zeker, ze weten het simpelweg gewoon niet.
Dit is mede omdat ze ook het aantal mensen met autisme al niet weten. Ook is dit cijfer gebaseerd op verstandelijk handicap an sich en niet de ernst daarvan.

Helaas is hier dus geen antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een op de 165 personen heeft een (zware of lichte) vorm van autisme. Sommigen hebben dingen die ze de hele dag heralen. Of ze blinken uit in een ding, maar kunnen toch niet goed functioneren in de maatschappij. De lichte (dit komt voor op ongeveer 65% van de autisten) hebben meer moeite met de sociale regels, maar kunnen daardoor wel functioneren in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Wederom bij gebrek aan reacties)

Het antwoord van Xinix is al meteen juist : Niemand weet dat precies. Plusje daarvoor.

Voor mensen die ernstiger aandoeningen hebben waarvoor ze bijvoorbeeld geinstitutionaliseerd zijn, bijzonder onderwijs volgen of zware medicatie gebruiken zou je nog een redelijke telling kunnen uitvoeren, maar vooral de categorie licht verstandelijke beperking (van welk tot welk IQ ongeveer ?? En wie bepaald dat ?? ) en een lichte vorm van autisme (zijn dat niet gewoon alle mannen ;-) ) is de definitie al te breed, voor interpretatie vatbaar en - jammer maar helaas - gaat het in de praktijk ook nog wel eens om 'lekenoordelen'.

Het is ongeveer dezelfde slag in de lucht als hoeveel mensen sexuele problemen hebben of hoeveel mensen slecht nederlands schrijven ; je kunt er wel wat aan observeren en onderzoeken en berekenen, maar exacte cijfers en eensluidende antwoorden krijg je eigenlijk niet.

Correct antwoord dus ; niemand.