De mate van nieuwsgierigheid wordt (mede) bepaald door de mate van (aangeboren,dus genetisch bepaalde)intelligentie.

Ëlk mens is van nature nieuwsgierig,want leren van de omgeving en van hoe dingen werken/in elkaar steken vergroot nou eenmaal de "overlevingskans".

Daardoor heeft de mens in het verleden,juist door nieuwsgierig én dus onderzoekend te zijn,talloze problemen op weten te lossen.

slechts een paar voorbeelden:
vuur maken,speren en pijl en boog voor de jacht maken,landbouwwerktuigen vervaardigen ,kleding maken,huizen bouwen,het wiel uitvinden,schepen bouwen om nieuwe gebieden te bezoeken en te koloniseren,de luchtballon,de stoomtrein,later auto's,vliegtuigen,de telefoon,de microscoop,de tv,de radio,de telescoop,de Titan-,Saturn- en Apolloraketten,de pc,de ipod,de gsm,enz.enz.)

Ook is het ontwikkelen van gerichte nieuwsgierigheid het resultaat van de juiste stimulering d.m.v. opvoeding en positief richting geven door anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

daar word je mee geboren, nieuwsgierig zijn is inherent aan intelligent zijn.
niet alleen wij, maar ook de intelligentere dieren zijn nieuwsgierig.
13 jaar geleden
Beide denk ik,

Ik heb kinderen gezien die thuis niet (letterlijk) gestimuleerd werden. Zwaar verwaarloosd. Die toonden geen enkele interesse in wat dan ook.

Aan de andere kant zijn baby's / kinderen van nature nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nieuwsgierigheid is een leerproces. men is van nature nieuwsgierig omdat je daardoor dingen kunt leren. het is een uitdaging om dingen te leren.

Toegevoegd na 1 minuut:
het is een natuurlijk onderzoekend gedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwsgierigheid is de mens eigen; en niet alleen bij de mens, maar bij heel veel dieren kun je het waarnemen. Er lijkt ook een verband te zijn met intelligentie: hoe intelligenter hoe nieuwsgieriger. Dat geldt zowel voor de mensen onderling, alsook voor diersoorten.
Nieuwsgierig gedrag kan echter afgeleerd of onderdrukt worden, zoals alle gedrag. Een kind dat geen enkel nieuwsgierig gedrag vertoont en wezenloos voor zich uitstaart kan je gerust getraumatiseerd noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ zo is het helemaal! Het wordt nogal eens afgeleerd, en dan valt het niet mee om de nieuwsgierigheid terug te vinden.
Je wordt met een mate van nieuwsgierigheid geboren.
Wordt die nieuwsgierigheid op de juiste manier geprikkeld, dan blijven in de hersenen meer synaptische aansluitingen in stand dan bij kinderen die niet gestimuleerd worden.
Dus als baby's goed wakker zijn, SPELEN!!!
Tegen ze praten, knuffelen, badderen, aandacht geven.
Dan wordt nieuwsgierigheid omgezet in leergierigheid.
Dus is het sterk bepalend voor je verstandelijke vermogens , maar ook voor je gevoel en zelfbeleving dat je vooral de eerste jaren van je leven goed en veel speelt
maar vooral ook je rust krijgt, zodat dat kleine koppie alle indrukken ook kan verwerken.
Daar blijven kinderen slim van, baby's worden geboren met een maximaal aantal aansluitingen tussen de hersencellen, wat niet gestimuleerd wordt, wordt afgebroken.
Daarom zijn juist ook VERSCHILLENDE prikkels van belang.
Dit is een wetenschappelijk bewezen feit.
Dus nieuwsgierigheid is aangeboren en dient om intelligentie te ontwikkelen.