van hoelaat tot hoelaat loopt eigenlijk; de dag? de nacht? de morgen? de middag? de avond? de nacht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
88.3K

Het beste antwoord

Ochtend is van 6u tot 12u
Middag is van 12u tot 18u
Avond is van 18u tot 24u en
Nacht is van 24u tot 6u.

Maar welke groet je gebruikt kan ook een beetje afhangen van of je bijv. al geslapen hebt. Het is mogelijk om om 4u al goedemorgen te zeggen als je bijv. heel vroeg begint met werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een dag wordt ook wel een etmaal genoemd en die duurt 24 uur.

Om 24.00 (00.00 uur) uur 's nachts eindigt de ene dag en begint er een nieuwe dag.

Dus om 12.00 uur 'smiddags is het middag.
Voor de middag is het ochtend.
Na 12.00 uur is het middag.

Dus om 02.00 uur 's nachts kunt je nacht noemen,
maar je kunt het ook ochtend noemen.

Hoe laat de avond begint is net zo discutabel.
Voor mensen die tot 18.00 moeten werken, begint de avond
om 19.00 uur.
Er zijn ook mensen die 16.30 uur al "eind van de middag" noemen.

Lees de antwoorden hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/samenleving/laat-begint-ochtend-officieel.155888

en hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/bedoelen-middag-middag-hoelaat.252123
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tijden opgegeven door borboleta kloppen. Ook hangt het er vanaf hoe je het noemt.

Noem je bijvoorbeeld 'de avond' dan bedoel je dus waarschijnlijk van 18u tot 24u.
Spreek je over 'een avond', dan is de exacte tijd die je bedoelt waarschijnlijk eerder afhankelijk van wat je wil gaan doen. Bijvoorbeeld: we gaan op een avond eens naar de bioscoop --> dat wil dan niet zeggen dat je bij de bioscoop hebt afgesproken om 18u, want dat kan ook later zijn. Het bioscoopbezoek kan dan zelfs uitlopen tot na 24u.

Toevoeging op deze onderverdeling overigens:
Het deel van de ochtend dat vlak voor de middag valt (in theorie dus tussen 9u en 12u) wordt de voormiddag genoemd (maar in praktijk wordt het vaak letterlijk gebruikt voor alles wat voor de middag gebeurt, dus eigenlijk i.p.v. de gehele ochtend).
Om 12u begint dan de middag en het deel van de middag tussen 13u en 18u heet dan de namiddag. Dit omdat de meeste mensen tussen 12u en 13u tijd maken voor hun middagmaal en dit noemen ze dan 'over de middag'.