Is er een verschil tussen een cardioloog en een hartchirurg?

Zo ja, wat? Of is het enige verschil dat een cardioloog die een hartoperatie uitvoert ineens hartchirurg is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Ja, de opleiding én werkzaamheden zijn totaal anders.

Een cardioloog is opgeleid als internist, dus als algemeen arts van de inwendige ziekten. Daarna gespecialiseerd in de cardiologie, dus weet alles van het hart en hartziekten.

Een hartchirurg kan een vaatchirurg zijn of een cardio-thoracaal chirurg, welke je hier bedoelt weet ik niet. Hartchirurg is geen erkend specialisme, maar vaatchirurgie is een subspecialisme van de algemene chirurgie, een aandachtsgebied. Deze chirurgen voeren vaak óók andere operaties uit, maar hebben als aandachtsgebied de vaatchirurgie, en daar ook extra opleidingen voor gevolgd. Cardio-thoracale chirurgie is een erkend specialisme, dat zich dus niet alleen met het hart bezighoudt, maar ook met longen, de borstholte, en andere zaken die daar onmiddellijk mee te maken hebben.

Een cardioloog kan en mag dus geen operaties uitvoeren, maar is meer beschouwend opgeleid (zoals elke internist) en dus meer een puzzelaar en bezig met diagnostiek (even generaliserend) en niet-chirurgische behandeling. Wanneer iemand geopereerd moet worden aan hart of vaten zal er - afhankelijk van het probleem - een cardiothoracaal chirurg of een algemeen chirurg met als aandachtsgebied vaatchirurgie bij komen, die dus een heel andere specialisatie en heel andere opleiding heeft genoten. Zo hebben beide chirurgen in hun opleiding ook darmoperaties e.d. uitgevoerd (en zal de vaatchirurg dat nóg wel doen) terwijl de internist (de cardioloog) ook mensen heeft behandeld met schildklierklachten of chronische diarree (maar dat nu niet meer doet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een cardiloog voert geen operaties uit maar telt diagnoses. het verchil is dus de theorie en de praktijk.

Cardiologie is het medisch specialisme dat zich bezighoudt met het opsporen, diagnosticeren en behandelen van ziekten van het hart.
De cardioloog maakt hiervoor van een aantal onderzoeken gebruik, waarvan de polsslag, de systolische en diastolische bloeddruk, het ECG of 'hartfilmpje', de echografie van het hart, en de hartcatheterisatie de belangrijkste zijn. Recent is het in een aantal ziekenhuizen ook mogelijk de relatief nieuwe coronary CTA of 3-dimensionale hartscan te ondergaan. Hierbij kunnen wandonregelmatigheden in de kransslagvaten minder invasief worden beoordeeld.
Voor de behandeling komen
geneesmiddelen: (bloeddrukverlagende middelen, anti-angineuze, ritmestoornis-bestrijdende, contractiekracht bevorderende middelen),
elektronische al dan niet implanteerbare apparaten: pacemaker, implanteerbare defibrillator ofwel ICD, kunstmatige circulatiepompen,
operaties (b.v. klepreconstructies, klepvervangingen, sluiting van atriale of ventriculaire septumdefecten, omleidingen, dotteren, en ablatietechnieken) in aanmerking.
Aangezien ongeveer 1/3 van de Nederlandse bevolking uiteindelijk aan een hartprobleem overlijdt, is de cardiologie een van de grotere specialismen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cardiologie

Chirurgie of heelkunde (Oud-Grieks: χειρ cheir = "hand, arm" en ἐργον ergon = "werk") is een medisch specialisme. De chirurg behandelt verwondingen, tumoren en infecties met name door het uitvoeren van operaties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chirurgie

Toegevoegd na 2 minuten:
herstel eerste zin

een cardioloog voert geen operaties uit maar STELT diagnoses. het verschil is dus de theorie en de praktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt menno voor je snelle reactie. Maar is het ook zo dat een cardioloog geen operaties kan en mag uitvoeren? Is de opleiding tot chirurg zoveel afwijkend van die van cardioloog of zijn de meeste cardiologen tevens hartchirurg en vv?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een cardioloog is een soort internist maar dan nog wel nauwer en dat is gewoon een heel ander specialisme dan chirurg en daarvan is de hartchirurg weer de nauwere vorm van.
Je hebt de cardioloog, die zich bezighoudt met diagnose en sommige ingrepen (hartcatheterisatie etc,)
en
Thoraxchirurgen die de borstkas openen om daar ingrepen uit te voeren.
Simpeler kan ik het niet uitleggen.