Kan een vogelspin/tarantula overleven in Nederlandse bossen?

Als lijder aan arachnafobie, vraag ik me af, wat er gebeurt als iemand zijn grote spinnen, (voorheen huisdier in terrarium) , vrijlaat in onze bossen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Freeze the creeps! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan zoeken ze heel snel een fijn warm huis op ;p

Het beste antwoord

Ja hoor, dat lukt hem prima. Ik woon momenteel in Chile, en het wemelt hier van die beesten. In de winter ligt hier een flink pak sneeuw, en gaat de vogelspin onder de grond. In de zomer gaat hij gewoon weer vrolijk aan de wandel.
Klimaatsgewijs geen probleem dus, en er valt ook genoeg te vreten in het Neerlandse bos.
Ik zou niet inzien waarom hij het niet zo overleven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Please neem ze niet mee terug uit Chili , die grote spinnen !

Andere antwoorden (3)

In Nederland komen ook vertegenwoordigers voor van de vogelspinachtigen, zoals de gewone mijnspin (Atypus affinis) en de kalkmijnspin (Atypus piceus). Zie voor meer informatie http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/Atypidae/AtypidaeNL.html
'Echte' vogelspinnen komen in westelijk Europa niet voor, het is hier te koud.
Amadea
13 jaar geleden
Nee
De vogelspinnen komen voor in uiteenlopende biotopen, van woestijnen en droge steppes tot bosrijke gebieden, wel leven alle soorten in warme en vochtige gebieden.

Het is niet warm genoeg in onze contreien voor hun om te overleven. In theorie zouden ze dus misschien één zomer kunnen overleven maar dat is dus wel maximum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogelspinnen zijn in wezen niet gevaarlijk. Nog nooit gehoord of ze hier voorkomen.
Zwarte Weduwen daarentegen treft men veel in Antwerpen (boten) en er zijn er ook in Limburg gesignaleerd : doch is het te koud voor een 'leuke' thuis.
Tijgerspinnen daarentegen rukken op ...zijn al regelmatig gesignaleerd in België .....en nu is Nederland aan de beurt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Tijgerspinnen lijken wel graag te bijten , maar hun beet is vrij onschuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker vooruitzicht dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig vriest al het ongedierte nu dood met die koude winter.