Wat is het intelligentste dier dat je in Nederland als huisdier mag en kunt houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.4K
Cryofiel
12 jaar geleden
Kinderen... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind, dacht ik ook meteen toen ik de vraag zag. Hahaha!

Antwoorden (14)

Het klinkt misschien raar, maar een varken is erg intelligent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond, lijkt me. Ratten zijn ook slim, maar ze overtreffen de hond niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papegaaien zijn zeer intelligent maar ook moeilijk te houden. Ik zou me toch wel zeer goed laten voorlichten voor je aan een papegaai begint want in goede gezondheid worden ze zeer oud en ze gedijen het beste als ze een geschikt maatje hebben gevonden en dat is bij papegaaien geen sinecure.
Ga eens kijken bij een opvangcentrum als Veldhoven en laat je goed voorlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een chimpansee is het slimste. Dat mag niet. Een dolfijn staat op 2, dat is lastig. Kies dan maar voor een hond, want dat is de meest slimste huisdier. Een Border Collie, is daarvan weer de slimste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als het maar geen keffertje is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nope... katten zijn toch echt slimmer dan honden... http://www.somaby.com/iq_test_theorie.htm 2e alinea
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit een blindegeleide kat gezien?
Cryofiel
12 jaar geleden
Of een blindengeleidekeffer? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar vergeet niet dat intelligentie meer is dan alleen goed een bevel opvolgen... Er zijn zoveel aftakkingen van intelligentie die toch echt allemaal meetellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jack russels zijn ook heel slim, maar keffen wel veel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaag de poedel ook vooral niet uit!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk uit met een bordercollie, als je er een koopt, niet bij een normale fokker maar een echte fokker met ECHT 2 rasechte bordercollies. Wij hebben zo'n hond, hij is kortharig, klein, en zo dom als maar zijn kan.
' De bal ligt NAAST je! ' *wijst naast de hond* Hond rent snel naar de andere kant. :| omg Dus :P hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan geldt voor elke rashond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een dier goed kunstjes kan leren, zegt niet zoveel over zijn intelligentie. Bij mensen vinden we kunstjes, het blind opvolgen van bevelen, ook maar dom. Overigens kun je andere dieren zoals bijv. katachtigen en dolfijnen ook wel kunstjes leren. Neem aan dat je wel eens een circus of dolfinarium hebt gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1T4SUNA_enNL236NL236&sa=X&ei=5m84ToX0I8SG-wbd5vS0Ag&ved=0CCUQBSgA&q=intelligentste+huisdier&spell=1&biw=1000&bih=564
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie hetzelfde bericht gekopieerd op verschillende websites... voor mij niet echt een denderend bewijs =)
Rieneke1
12 jaar geleden
uiteraard, + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
larie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens jouw eigen bron heeft de kat de intelligentie van een kind van 2 à 3. Sommige papegaaiesoorten daarentegen die van een kind van 4 à 5. http://www.grijzeroodsite.nl/gedrag.html Overigens vind ik zelf katten geweldige dieren.
Dan zou er eerst een eenduidig antwoord moeten zijn op de vraag welk dier het intelligentste is. Dat is er helaas niet. Dolfijnen en apen worden vaak intelligent genoemd maar dat zijn niet echt huisdieren.

Een hond kan gebruikt worden als blindegeleide hond, als speurhond bij rampen, als politiehond etc, aardig intelligent. Een papagaai kan veel verschillende woorden leren. Een duif kan bijna altijd de weg naar huis vinden. Verschillende dingen die allemaal intelligent zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slang misschien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Waaruit blijkt dat een slang het intelligentst is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha een slang? Die heeft nauwelijks hersenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hij kan zich voortbewegen zonder armen en benen. Hoe intelligent is dat wel niet! (nee, ben niet serieus)
De hond, met name de Border Collie is de slimste van allemaal. Deze hond moet een doel hebben in zijn leven. In zowel de agility, gehoorzaamheid als drijf wedstrijden zijn de Border Collies vaak de uitblinkers.
Enne... neem dan vooral een teefje, die zijn het àllerslimste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van platje ;)
De hond, en de poedel staat daarmee op nummer 1. Dat werd gezegd op animal planet, dogs 101. :)

Toegevoegd na 54 seconden:
Oh en mocht je een dier willen aanschaffen, lees dit dan eventjes :) http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78444-geen-dieren-bij-dierenwinkel-kopen.html

Toegevoegd na 3 minuten:
En dit als je een volwassen hond wilt kopen: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/79151-een-volwassen-hond-kopen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schotse herdershond alias de collie, makkelijk te houden en vaardigheden aan te leren ,trouw en een vriendelijk karakter.

Toegevoegd na 46 seconden:
Kan het weten want heb er zelf 3 gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een herdershond! Ik heb een Duitse herdershond en een kanarievogel. Allebei even intelligent. De vogel is 2x weggevlogen toen hij buiten op het gras stond. Deurtje van de kooi was niet goed gesloten. Herdershond had gezien dat ie wegvloog, blafte hem ahw weer terug. Vogeltje zat in een hele hoge boom, zag mij aankomen met de bus waarin ik het vogelzaad bewaar, hij zag die bus, en vloog naar beneden... zijn kooi in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals reeds vermeld is een border collie de slimste hond ( en een van de slimste huisdieren) ook (dwerg) poedels scoren goed qua intelligentie.

Bekijk maar even de link hieronder , mocht je een hond willen dan zie je hieronder de 10 slimste hondenrassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papegaaien zijn het meest intelligent, vooral de grotere soorten, zij hebben de intelligentie van een kind van 5 jaar.

http://www.youtube.com/watch?v=c4gTR4tkvcM&feature=related hier een voorbeeldje van Alex de beroemde grijze roodstaart warmee de intelligentie van deze dieren werd onderzocht.

Trouwens op zich is het niet moeilijk er een te houden hoor, ik heb er jaren een gehad en die had het ontzettend naar zijn zin bij me. Wegens allergie heb ik hem helaas weg moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intelligentie is een algemeen begrip uit de psychologie dat een mentale eigenschap beschrijft met veel verschillende functies; zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen, te leren van ervaringen.

of een dier iets hiervan kan is op te maken uit proefjes. Een lager dier als een regenworm kan je d.m.v. een stroomstoot leren dat hij alleen naar recht of links gaat. Maar hij kan dus niet veel volgens het begrip intelligentie.

een hoger dier kan vaak al een stuk meer. Papagaaien zijn tot veel meer in staat dan wormen. Maar het een fabeltje dat ze intelligent zijn omdat ze onze taal begrijpen.

Een nog veel hoger dier is de aap. Deze kan je heel veel trucjes laten doen waaruit blijkt dat ze meer aspecten bevatten van het begrip Intelligentie. maar een aap is geen standaard huisdier.

daarom kan je als huisdier denken aan bijvoorbeeld een hond of kat. deze twee dieren zou je kunnen vergelijken door allerlei proefjes, waaruit blijk hoever ze op elk onderdeel van intelligentie gevorderd zijn.
Mijn veronderstelling is dan dat de hond meer kan, en dan specifiek bepaalde rassen zoals herdershonden. maar dat blijft voor ieder op deze site een vraag totdat iemand heel veel proefjes uit gaat voeren.