Damp ontstaat door verdamping, en rook door verbranding. Damp is in feite dezelfde stof als de vaste stof en de vloeistof, maar dan gasvormig. De stof kan ook weer terugkeren in vloeibare of vaste vorm als de temperatuur afneemt.
Bij rook is de stof verbrand. Wat er ook gebeurt, het zal niet weer dezelfde stof worden als het was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Damp is een stof in gasvorm.
Rook is lucht met verbrandde deeltjes, veelal roet.
12 jaar geleden
Een damp volgens de theorie is de gasvormige fase van een stof bij een temperatuur en druk waarbij ook een vloeibare fase kan bestaan. Daarom zie je bij dampen vaak ook de vloeibare fase. In een wolk zit veel gasvormig water dat je niet kunt zien, maar de vloeibare fase kun je wel zien en daarom is in het spraakgebruik een damp meer een wolk van condens bij bijvoorbeeld je ademhaling of bij zwetende paarden in vochtige lucht. Als je damp op die manier opvat dan is er niet veel verschil met rook. De witte rook bestaat uit condensdruppeltjes in de uitzettende en afkoelende verbrandingsgassen net zoals de condens die ontstaat bij ademhalen in koude vochtige lucht. De smerige gedeeltes van de rook gaan ook condenseren en geven rook een typische reuk en smaak.
Het is mogelijk om makrelen gaar te maken in een dampkamer en ze daarna onder te dompelen in een rookcondensaat. Dit wordt gestoomde makreel genoemd. Het is ook mogelijk om de makrelen direct in een rookkamer te roken en dan heb je gerookte makreel. Het resultaat qua smaak is ongeveer hetzelfde omdat de rook uit waterdruppeltjes met teerachtige bestanddelen bestaat.

In de natuurkunde is een damp dus een gas dat over het algemeen niet zichtbaar is. Bij een stoomlocomotief komt er heet watergas uit de afvoerpijp dat zichtbaar wordt als die damp afkoelt en gaat condenseren. In het spraakgebruik spreken we dan pas van damp. De natuurkundige stelt dat de damp het gedeelte van het water is dat je niet kunt zien. In de afvoerpijp is water nog een gas omdat bij die temperatuur en druk water niet als vloeistof kan bestaan.