Komt de regen die volgens buienradar valt ook daadwerkelijk op de grond?

Ik heb wel eens het gevoel dat niet alle gemeten regen ook daadwerkelijk de grond bereikt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Regen die wel valt, dat wil zeggen neerslag die uit een wolk naar beneden komt in de vorm van hagel, sneeuw of regen, kan soms verdampen voordat hij de grond bereikt. Dit verschijnsel heet virga.

Als je op Internet zoekt op virga, vind je flink wat referenties.

Hieronder heb ik vast een paar van die referenties voor je neergezet. Een wikipedia-artikel en drie mooie filmpjes. Uit het eerste filmpje (tweede Bron) citeer ik de volgende tekst:

"
When cumulus clouds form in the dry climate of central Alberta they often build up to the point where they begin to precipitate, but the air can be so dry at times that the rain evaporates before it hits the ground. This is called virga. You can be standing under the clouds and see that it's trying to rain above you, but you won't feel a drop.
"
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is en blijft een voorspelling, dus wat er logischerwijs en waarschijnlijk gaat gebeuren op basis van berekeningen en waarschijnlijkheden. Het kan dus altijd wel wat verschillen, maar vaak komt het wel overeen omdat het niet gaat over dagen maar een paar uur.

Toegevoegd na 1 minuut:
en omdat het op internet is kan het de hele tijd worden aangepast, zo kan een bui die er 2 uur geleden nog heel groot uit zag, uiteindelijk kleiner zijn, en dat laten ze dan ook zien op de radar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dit is een bovenaanzicht en biedt geen garantie dat de "geziene" regenval ook daadwerkelijk de grond bereikt.

Ik zei altijd tegen de kinderen als het gaat waaien en de wolken raken de grond dan gaat het regenen, raken ze de grond niet dan regent het niet binnenkort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle regen die er valt komt op de grond. De regen die b.v. op de daken van huizen valt, wordt via de dakgoot en riool afgevoerd.

Buienradar geeft voorspellingen, maar de regen die valt (en die valt niet via buienradar, maar valt omdat de lucht verzadigd is en dus de regen niet meer vast kan houden) bereikt de grond mits de regen onderweg geen obstructies tegenkomt. Tijdens een regenbui is de RV van de lucht 100%, dus zal er tijdens het vallen ook geen water verdampen.