Het gaat over de selectie van pleegzorgers:

"In Zweden worden er voornamelijk twee beoordelingsmethoden gebruikt in pleegzorg. De oudste methode is al meer dan 20 jaar in gebruik. Het is een semi-gestructureerd interview waarbij de pleegvader en pleegmoeder apart worden geïnterviewd over belangrijke elementen van het gezinsleven, relaties met ouders, partner en kinderen. Het interview is gebaseerd op een methode geintroduceerd door Anna-Lisa Kälvesten maar vele lokale sociale diensten hebben de oorspronkelijke interviewmethode aangepast aan de huidige kennis over kinderen en gezinnen. Het ‘Kälvesten’ interview is een soort drie-generatie-informatie model evenals
een meer uitvoerig en psychologisch in-depth model (Höjer 2006, Küfner 2006 en Pervin 2007).

De tweede methode is de PRIDE-methode (Parents Resources for Information, Development and Education) en kan worden omschreven als een combinatie van een beoordelingsmethode en een studiecyclus. Deze methode voor recrutering en opleiding van pleegzorgers kent zijn oorsprong in Nederland waar het ‘STAP’ (zie Hoofdstuk IV.V.4) genoemd wordt en werd in Zweden ingevoerd via de VSA. Een groep mensen, meestal koppels, die interesse hebben om pleegzorger te worden, komen gedurende tien sessies samen onder leiding van een maatschappelijke werker en een ervaren pleegzorger. De kandidaat-pleegzorgers krijgen informatie over pleegzorg en hebben de gelegenheid te discussiëren over de impact die pleegzorg kan hebben op henzelf en hun gezin. Na tien ontmoetingen beslissen de deelnemers of pleegzorg voor hen een optie is. Daarna is het aan het lokale Socialnämnd om te beslissen of zij zullen aanvaard worden als pleegzorgers. De sociale diensten van sommige gemeenten combineren deze twee methoden om toekomstige pleeggezinnen te beoordelen
(Höjer 2006, Küfner 2006 en Pervin 2007).