Hoe analyseer je een wetenschappelijk artikel?

Om een artikel te snappen, hoef je niet het hele artikel te lezen. Ik heb hier helaas toch een beetje moeite mee in pittige engelse wetenschappelijke artikelen. Hoe kan ik makkelijk het argument en de conclusie vinden en de rest onderscheiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier wordt het op een luchtige manier uitgelegd:
http://www.lib.purdue.edu/phys/inst/scipaper.html
Antoni
11 jaar geleden
Bliets, wat een superlink! Duidelijk en leuk!

Antwoorden (1)

Teksten analyseren is best wel lastig, en zeker voor brugklassers en leerlingen uit 2 en 3 Havo. Daarom heb ik onderstaande informatie verzameld en wil ik dat graag met jullie delen. Eerst leg ik uit wat inleiding, middenstuk en tekst is en daarna volgen er allerlei regels en tips. Veel succes!

Inleiding: Het eerste deel van een tekst. Hierin staat het onderwerp van de tekst.
De functie van de inleiding is die van aandachtstrekker, de inleiding moet de lezer overhalen om de hele tekst te lezen.

Middenstuk: Dit is het tweede deel van een tekst. Hierin worden de verschillende kanten of deelonderwerpen besproken. Soms is er één alinea per deelonderwerp, soms meer alinea’s over één deelonderwerp.

Slot: Het laatste deel van een tekst. Hierin vind je vaak de hoofdgedachte van een tekst, want de bedoeling van het slot is dat de boodschap van de tekst goed blijft hangen. Bij nieuwsberichten ontbreekt vaak een slot.