Kun je, als je eigenlijk maar een halve maan ziet, toch de hele ronde vorm ervan zien?

Kijk maar naar de maan nu. Ik geloof namelijk dat je hersenen de maan er rond 'uit laten zien', omdat je weet dat hij helemaal rond hoort te zijn. Aan de andere kant waar de zon niet schijnt zie je toch niks, dus kun je de maan ook niet helemaal rond zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De juiste verklaring is al gegeven, maar nog niet erg duidelijk, vandaar dat ik een poging zal wagen.

Het meeste licht dat via de Maan weerkaatst komt direct van de Zon. Er is echter ook nog licht dat via andere wegen de Maan bereikt.

Op het moment dat de Maan ongeveer tussen de Aarde en de Zon staat, weerkaatst er relatief veel licht via het aardoppervlak terug naar de Maan. In het Engels heet dit 'Earthshine'. Aangezien in deze situatie (vanaf de Aarde gezien) slechts een klein gedeelte van de Maan direct belicht wordt, is de 'donkere kant' van de Maan vaak ook redelijk goed te zien.

Een andere manier voor zonlicht om de Maan te bereiken is door verstrooiing in de atmosfeer van de Aarde. Dit is vooral zichtbaar tijdens een Maansverduistering, wanneer de Aarde precies tussen de Zon en de Maan staat. De Maan bevindt zich dan dus in de schaduw van de Aarde, en wordt nog slechts belicht door zonlicht dat via onze atmosfeer verstrooid wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kon laatst bij een hele nieuwe Maan met een verrekijker zelfs kraters waarnemen op het donkere gedeelte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dat is geregeld mogelijk, kijk maar vaak naar de maan en je zult merken dat je regelmatig de gehele vorm kan zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
En daarnaast is geen een hemellichaam geheel rond, maar zien kun je het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe kan dit dan? Zorgen je hersenen hier voor?
Want daar waar de zon niet schijnt kun je namelijk niks zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hersen reageren alleen op wat je ogen zien. Dus die doen niet zoveel.
Ja dat kan. Niet alleen je hersenen, maken er waarschijnlijk inderdaad een "rondje" van (dat is een mogelijkheid), maar veelal, kun je de "rest" van de maan tóch zien, omdat het licht van de zon ook over de rest van de maan schijnt, al is het minimaal. Ik zie de hele ronding vaker (vooral door een telescoopje) ook al wordt er maar een klein deel beschenen.

http://www.astronomie.nl/nieuws/422/de_maan.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De andere kant van de maan wordt ook beschenen. Niet door de zon, want er is geen strooilicht (zoals we dat hier kennen, licht weerkaatst op andere oppervlaktes en wordt verstrooi door stof en gassen in de lucht) maar wel door alle andre sterren. Dit is echter veel minder dan het felle licht van de zon.

In de stad, van waar je waarschijnlijk kijkt, valt dit in het niet bij al het licht om je heen. In de achtertuin gaan staan helpt een beetje, maar niet genoeg. De hele stad schijnt licht de atmosfeer in dat weerkaatst tegen de stof en de gasmoleculen in de atmosfeer, waardoor je als het ware verblind wordt en het beetje licht dat van de andere kant van de maan af weerkaatst wordt ver overtreft.

Als je ver buiten de stad bent, op een heldere nacht, zal dit gedeelte van de maan meestal goed te zien zijn, zelfs met het blote oog. Laat je ogen wennen aan het donker, gebruik geen zaklampen en kijk niet in de richting van autolampen, en je zicht zal steeds beter worden na verloop van tijd. (Dit kan wel een uur of meer duren en eventjes in een lichtje kijken maakt het weer ongedaan, dus pas op!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Ik vermoed dat het donkere deel van de maan toch nog vrij veel lichtschijnsel ontvangt van het deel van de aarde waar de zon nog op schijnt op dat moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klopt dat je hersenen beelden in kunnen vullen, maar het klopt ook dat je soms echt de rest van de maan kan zien waar de schaduw op valt.

in het filmpje kan je zien hoe je hersenen een beeld voor je in kunnen vullen wat er eigenlijk niet is, een maan kan dan rond lijken terwijl het werkelijk niet zo te zien is/

soms kan je ook de hele maan zien ook als er een schaduw overheen valt, maar dan is het 'verlichte' deel natuurlijk veel duidelijker dan de schaduwkant.