Hoeveel Nm heb ik nodig om 30 KG omhoog te trekken.

Ik wil doormiddel van een buismotor(van zonneschermen) een constructie maken waarmee ik iets omhoog kan takelen. Het te takelen gewicht weegt 30KG. hoeveel Nm moet de buismotor hebben?

Toegevoegd na 27 minuten:
Nm is NewtonMeter

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Wat is Nm?

Er vanuit gaan de dat je N (Newton) bedoelt: 1Kg oefent 9,81 N kracht om het onderliggende offervlak uit. om het op te takelen moet je die kracht compenseren. Dus 9.8 * 30 = 294.3N => Je moet minimaal 294.3n kunnen leveren

Toegevoegd na 3 uur:
Hm.. 1Nm Het gaat dus over de kracht van 1 newton die op een arm van 1 meter uitgeoefend wordt...

Jij moet 294 newton uitoefenen. nu is het afhankelijk van je constructie hoeveel Nm dat is.

Uitgaande van een homogeen verdeelt gewicht op je construcitemoet je de maximale draailengte in meters delen door twee (Je berekend het zwaartepunt van je draaimoment) en dan vermenigvuldigen met die 294N. Dan krijg je het aantal Nm nodig.

Voorbeeld: Je heist een zonnescherm van 3 kil op. De totale arm van het draachscherm is 1 meter. Het zwaartepunt ligt dan op .5 meter. Dan moet je 147 Nm opwekken om het scherm te verplaatsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nm is koppel en Kg is gewicht, dus je wil appels en peren vergelijken, dat gaat niet...

Ik zal je zeggen dat elke Nm in staat is om 30 kilo omhoog te trekken als de tijd maar door mag lopen...

Want de grootste onbekende is hier de tijd... Want als je een motor hebt van een graveerstift, dan takelt die ook dat gewicht omhoog hoor, maar dan doet hij er wel een maand op, zie je dat is nu de factor tijd...

Wees duidelijk in je vraag, pas dan krijg je duidelijke antwoorden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik vind diet een leuke vraag