wat is de geschiedenis van het KWPN rij paard?

Voordat de mens het rijdier ging domesticeren, in welke leefgebied kwam Het KWPN rijpaard voor?
Was het er koud/warm , veel of weinig voedsel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

KWPN is geen ras, enkel en alleen een stamboek. Aangezien het geen ras is, is het onmogelijk te zeggen waar de paarden die tot dit stamboek behoren in het verleden voorkwamen. Over de domesticatie van paarden in het algemeen schreef Itsme al.

Hier even een samengevat stukje van Bokt.nl/wiki (zie de bron voor de link naar de pagina):

Het KWPN is geen ras, maar een stamboek: Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland. Het KWPN is een Nederlandse fokkerij organisatie voor springpaarden, dressuurpaarden, tuigpaarden en voor het Gelders paard.

Het voornaamste fokdoel van het KWPN is: “Een prestatiepaard met een gezonde constitutie en een correct bewegingsmechanisme en fundament, waarbij het exterieur bij voorkeur aansprekend dient te zijn.

De geschiedenis van het KWPN begint op het moment dat er een geregistreerde fokkerij is en alle geboren veulens in boeken ingeschreven worden. Dat was in 1887, toen bestonden er vele verschillende regionale stamboekverenigingen en al snel merkte men dat samenwerken aan hetzelfde fokdoel een stuk effectiever was. Vele regionale stamboeken gingen samen werken en uiteindelijk bleven er nog twee stamboeken in Nederland over, het N.W.P. in het Noorden en het V.L.N. in de rest van het land. In 1970 gingen ook deze twee stamboeken samen en ontstond er het W.P.N., of ook wel het Warmbloed paardenstamboek in Nederland. In 1988 kreeg het stamboek ter ere van het 100 jarige bestaan van de geregistreerde fokkerij, het predikaat “Koninklijk” van Koningin Beatrix. Sinds dat jaar mag het stamboek zich KWPN noemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het KWPN rijpaard is het gevolg van lange jaren fokken en selecteren op eigenschappen. Je kunt van een uitgeselecteerd paard niet verwachten dat het nog iets te maken heeft met de oorsprong van het paard, zeker niet als je weet dat de KWPN van oorsprong bestond uit een groot aantal stamboekverenigingen die als belangrijkste doel hadden om de stamboom van werkpaarden op boerderijen te registreren.

Domestificatie begon ergens tussen de 6000 en 8000 jaar geleden, ergens in midden Azië. Dat geeft ook meteen het leefgebied weer, op de steppen aldaar. En dat was inderdaad koud en warm (want een landklimaat) en met veel voedsel in de lente en weinig in de winter.