Waarom komt er niks uit de pitten van een manderijn?

Als je die in de grond stopt? Of die van sinaasappels, kiwi's, tomaten enz...
Hoe planten ze zich dan voort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Het beste antwoord

De mandarijnpitten zijn vrijwel nooit levensvatbare pitten, omdat de meeste mandarijnen zo gekweekt worden dat ze niet al te grote pitten krijgen. Ze worden voor de teelt vaak geënt op onderstammen (dus niet uit zaad vermeerderd).
Dat geldt voor veel vruchten.
Om uit zaad nieuwe planten te krijgen, moet je dus vruchtbare pitten/zaden hebben, die in de juiste omstandigheden terechtkomen: soms hebben zaden het nodig eerst een koudeperiode te krijgen (denk aan zaden die in de herfst op de grond vallen en pas in de lente kiemen), of de vrucht waar ze in zitten moet op een bepaalde manier verteerd worden (denk aan zaden van een lijsterbes: uitgepoepte zaadjes kiemen prima, als je bessen hebt die je wilt laten kiemen moet je ze eerst een beetje laten rotten, dan schoonwassen, en dan pas zaaien).
Tomatenzaad kun je wel zaaien, maar dan moet je het echt als zaad kopen - zaad uit een 'eettomaat' is niet rijp genoeg.

Dus: het juiste zaad, van de juiste soort, na de juiste behandeling, in de juiste omstandigheden, zal kiemen. Klopt één van die factoren niet, dan gaat het al niet meer goed.
Soms is het net andersom: ik ken een aantal plekken bij stoplichten waar duidelijk jaren terug regelmatig klokhuizen werden weggegooid: daar groeien nu appelbomen. Nadeel: er komen wel appels in, maar de appels die wij eten, zijn zorgvuldig geselecteerde rassen en kruisingen, en zo'n 'wilde' appel is vaak weer een terugslag naar een oudere voorganger en dus bijvoorbeeld met zuurdere, kleinere, hardere appels.
Fruit kweken is een vak ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat ze behandeld moeten worden.
Stel een vogel eet er 1 op en poept hem uit dan krijg je wel een plant{je} doordat hij door het lijf van de vogel is heen gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...dus...ik moet in de tuin poepen na het eten van die pitten??
:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou het kunnen proberen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
werk: dat geldt niet voor alle zaden hoor.
Zaadjes van tomaten doen het wel hoor als je ze zo in de grond stopt. Dat doe ik nl. al jaren, soms met veel tomaten als gevolg en soms maar een paar maar het gaat dus wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van wat voor tomaten neem je dan zaad? En hoe doe je dat? (Ik wil graag de kunst afkijken ;-))