Ooit is er leven ontstaan. Kan men in een lab dit nabootsen? Uit levenloze materie, levende cellen creeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (9)

Verder dan aminozuren (de bouwstenen van o.a. DNA) is men zover ik weet nooit gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
C+ Zo zorgt jouw niet-zo-heel-anonieme minstalker er maar mooi voor dat je een hoop extra puntjes krijgt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaag heb ik behoorlijk wat punten gescoord via mijn minnaar(s) ja haha (Nogmaals, de punten kunnen me geen bal schelen, ik ben er gisteren zat kwijtgeraakt door te protesteren.)
Zie deze eerder gestelde vraag voor uitgebreide info:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschappers-levende-cel-gecreerd-synthetische.62538
bamibal
13 jaar geleden
Levenloze materie, blijft levenloze materie.
Ook al kennen wij de bouwstenen en hoe samen te stellen, het blijft levenloze materie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ leven is en blijft een wonder!
Het is overal om ons heen en vinden het zo vanzelfsprekend,maar dit is het niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen bestaan, als je 't maar opdeelt in de chemische elementen, ook gewoon uit levenloze materie.
Dus als je zo redeneert bestaat er geen levende materie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie weet Ed, leren we ooit genoeg om wel een levende cel te creëren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Alles wijst erop dat we dat zullen leren. We kunnen al zoveel, we zijn er al zo dichtbij... Virussen kunnen we al zelf maken. Nu nog bacteriën of andere eencelligen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er toch een bepaalde stap is die we niet zo snel zullen kunnen maken en dat het nog wel eens eeuwen zou kunnen duren. Maar ik denk dat we het ooit wel kunnen ja. Maar ik zal dat niet meer meemaken. (Wil ik ook niet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We weten niet eens waarom iets levend is, de afstand tussen bijna levend en levend is niet te overzien zo groot.
Cryofiel
13 jaar geleden
De grens tussen levend en niet levend is niet te trekken. Die grens is er niet. Er is een heel geleidelijke overgang. Het denken in hokjes is iets typisch menselijks. De natuur doet daar niet aan. Wij mensen zien nog steeds graag een groot en wezenlijk verschil tussen "levend" en "niet levend". Twee verschillende hokjes. Lekker eenvoudig en overzichtelijk. Onafhankelijk onderzoek toont aan dat dit verschil niet bestaat. Er is geen grens.
Een geleerde Miller heeft hier onderzoek naar gedaan:

http://members.multimania.nl/ellievansetten86/ontstaanleven.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men doet hoopvolle pogingen om dit te verwezenlijken. Zeg nooit nooit.
In warme vulkaanmeren op Hawaii , probeert men celmembranen te maken... maar lijkt veel moeilijker dan eerst gedacht.
Ik geloof wel dat ooit cellen kunnen maken , misschien mutaties.

Toegevoegd na 15 minuten:
Lees dit eens :link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet, kan men dat nu nog niet. In de toekomst zal dat wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het laboratoriumwerk bevestigt dat er „een fundamentele fout in alle huidige theorieën omtrent de chemische oorsprong van het leven” schuilt.

Nadat Miller en anderen langs synthetische weg aminozuren hadden vervaardigd, wilden geleerden eiwitten en DNA gaan maken, die beide noodzakelijk zijn voor het leven op aarde.

Wat is na duizenden experimenten met zogenoemde prebiotische omstandigheden het resultaat?

In The Mystery of Life’s Origin: Reassessing Current Theories wordt opgemerkt: „Er is een indrukwekkend contrast tussen het aanzienlijke succes bij het synthetiseren van aminozuren en de constante mislukking om eiwit en DNA te synthetiseren.”

Laatstgenoemde pogingen worden gekenmerkt door „mislukking over de hele linie”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan op dit moment niet. Het is niet zeker of het op termijn wel zou kunnen omdat nog niet duidelijk is wat 'leven' precies veroorzaakt.
De bouwstenen kunnen mensen wel redelijk goed namaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, alle levende organismen zijn geschapen om 1 geheel te vormen. Alleen de natuur kan levenloze materie gebruiken voor de groei van nieuw leven.