Hoe werkt de griepprik als het afweersysteem (gedeeltelijk) door toeval wordt opgebouwd?

Een griepprik is een vaccinatie, met daarin een cocktail van griepvirussen, die voor de komende periode worden verwacht. De injectie moet de gevaccineerde daarmee resistent maken tegen de meeste griepvirussen.

Het griepvirus van een bepaald jaar is meestal een mutatie van een griepvirus van het jaar daarvoor. Dit wordt cyclische variatie genoemd. Hierdoor kan tot op zekere hoogte worden voorspeld welke varianten dit jaar actief zullen zijn. Van deze varianten worden de onschadelijk gemaakte virussen tot een vaccin ontwikkeld. Na het krijgen van het vaccin duurt het nog twee weken voordat men immuun is.

Nu werkt het aangeboren immuunsysteem meestal niet zo nauwkeurig, terwijl het verworven immuunsysteem, voornamelijk bestaande uit T en B-lymfocyten, juist heel precies inwerkt op antigenen. Die laatste zijn dan vaak ook erg geschikt om virussen heel nauwkeurig en definitief te verwijderen. Maar de moeilijkheid is nu dat de aanmaak van deze lymfocyten gebaseerd is op de toevallig herschikking van de genen, en als het ware blind voor hun omgeving gevormd worden?

Nu lijken veel griepvirussen wel enigszins op elkaar. Maar is het nu zo dat de virussen zoveel op elkaar lijken dat de precieze werking van de lymfocyten niet zo nauw komt en je dus niet alleen maar een lot in de loterij te hebben gewonnen dat jouw immuunsysteem nu net de juiste cellen heeft gemaakt. Of is het zo dat het aangeboren immuunsysteem vaak voldoende is om een griepvirus de das om te doen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Het doel van vaccinatie is juist om het toeval een handje te helpen. Ons lichaam zit vol met lymfocyten tegen elke denkbare infectie maar de aantallen van elk lymfocyt zijn dermate laag dat zij een eventuele infectie niet zo maar kunnen bestrijden. Pas na besmetting met een vreemd antigeen worden de betrokken lymfocyten in grote getale aangemaakt en verschaffen zij immuniteit tegen infectie. Door een cocktail van virussen in lage concentratie als vaccinatie te geven bereik je dus een lichte besmetting maar een grote aanmaak van lymfocyten die juist tegen de ingespoten virussen werkzaam zijn.