Hoe kan het dat er 'rivieren' zijn onderwater?

Ik kom er echt geen wijs uit hoe er rivieren onderwater kunnen zijn google maar eens: underwater river

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Het water in die onderwater-rivieren is anders dan het andere water eromheen. Hetzij omdat het zouter water is, hetzij omdat het kouder water is, is dat water dichter en zwaarder (misschien dat er nog wel andere redenen kunnen zijn, maar temperatuur en zoutgehalte liggen het meest voor de hand). Wat dat betreft is de situatie niet zo verschillend als gewone rivieren in een omgeving met lucht: water is ook zwaarder dan lucht. Dus onderwater zal zo'n zoute of koude hoeveelheid water ook kunnen gaan stromen. Het gaat allemaal wel wat langzamer, omdat de dichtheidsverschillen zoveel kleiner zijn, maar het gebeurt wel. Voeg daar nog aan toe dat zout en koud water ook nog eens een andere brekingsindex hebben en soms door verschillende samenstelling van opgeloste stoffen zelfs andere kleurtint, en dan kun je de mooiste plaatjes krijgen.
Zo bestaan er ook onderwater-watervallen trouwens. Zoek maar eens op de Denmark Strait Cataract, 's werelds grootste "waterval".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft niet veel met zout te maken. Ik zeer kleine riviertjes met scherpe bochten heb je steeds in die bocht snel- en traag stromend water. Zelfs een kleine stroming in tegengestelde richting met daarnaast een stuk waar het water stil staat. Daar lag steeds vis (energiebesparend) en daar lag ook mijn dobbertje wanneer ik er viste. Voedseldeeltjes die door de stroming passeerde werden vlug gepakt en de vis ging terug in het stilstaand gedeelte liggen. In grotere rivieren heb je nog eens de wind die het water naar de over omhoog jaagt, en tegen de bodem een tegenstroming veroorzaakt. De bodem van een rivier lijkt wel op een kleine bergketen wanneer het water zou worden verwijderd. Koud water zakt, en warm water stijgt. Dit alles zorgt voor onderwaartse stromingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar dit gaat toch niet zozeer over gewone rivieren die inderdaad secundaire stromingen hebben? Dit gaat over onderzeese stromen die lijken op een onderwater-rivier (zoals ik de vraag begreep).
Verschillen in zoutgehalte hoeven daarvan niet de oorzaak te zijn, maar het kan wel. Een aardig voorbeeld van waar het gaat over zoutverschillen is de straat van Gibraltar: daar stroomt een zoute laag diep de Middellandse zee uit, terwijl een zoetere laag oppervlakkig juist de Middellandse zee instroomt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Strait_of_Gibraltar#Special_flow_and_wave_patterns
(Niet zeker of dat letterlijk kwalificeert als een "underwater river", maar het mechanisme is vergelijkbaar.)

Andere antwoorden (2)

Een "rivier" is een benaming voor aan lange smalle geul. Eventueel gevuld met stromend water.
Onder water kan er heel goed, tussen bijvoorbeeld stenen of rotsen, dat er een smalle snelle stroming ontstaat, die een smalle geul uitslijt in de bodem, waar uiteraard water met hogere snelheid doorheen stroomt.
Voila, een "onderwaterse" rivier.
Reddie
10 jaar geleden
Dat water onder de zee kan stromen heeft twee bijzondere oorzaken:
1. Het zoute water in de omgeving van Antarctica bevriest in de winter en er ontstaat dan zoutloos ijs. Het overgebleven water is daarom extra zout en zwaarder en zakt naar de boven. Er is een langzame stroom koud, zout, zwaar, water dat naar een lager punt stroomt. Als dit het enige was, hield het snel op.
2. In de zomer in het Noordpoolgebied smelt ijs en het water vermengt zich met het zoute water, dat daardoor lichter wordt. Dit wil dus hoger komen dan het omringende water, wat natuurlijk niet kan. Als gevolg hiervan begint het te stromen naar gebieden waar het water lager ligt; je raadt het al.
De combinatie van deze 2 processen houdt een golfstroom(Thermohaline circulatie) in stand. Aan het oppervlak is dat voor iedereen zichtbaar, maar over de bodem stroomt een zoute, koude, zeerivier, die het geheel in stand houdt.