Hoe is op cellulair niveau het verschil tussen warm en koudbloedige dieren geregeld?

In de cellen van een warm- of koudbloedig dier vindt bij elk verbranding van vetten en suikers plaats. De energie die in bijv 1 gram vet zit is in beide gevallen gelijk. Toch behoud het warmbloedige dier zoveel mogelijk die warmte, waar hij bij koudbloedige dieren verdwijnt. Hoe is die opslag en afvoer op celniveau geregeld? Want bij een koudbloedig dier zou dan toch eerst warmte ontstaan, of komt er bij hen minder warmte vrij bij de verbranding? Is dat een ander chemisch proces?

Toegevoegd na 2 dagen:
Kom op mensen! Is er niemand die dit weet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Een warmbloedig dier zet een erg groot percentage van zijn voeding om in warmte om zijn lichaam te verhitten. En slaat er weinig van op en moet dus veel eten.

een koelbloedig dier zet zijn voedsel niet om in warmte en hoeft dus minder te eten.

ofwel een koelbloedig dier doet op cellulair niveau gewoon niet aan verbranding van vetten of suikers om zich te verwarmen, slechts om te bewegen. Indien een koudbloedig dier het echt heel erg koud krijgt gaan ze danook heel erg hard bewegen zodat er hitte vrijkomt.