Wat is de reden eigenlijk dat in de flora en fauna (beestjes en planten) de benaming in het latijn is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het lekkerder 'bekt' dan beestjes en planten :P

Het beste antwoord

Het grootste gedeelte van onze planten en dieren zijn ingedeeld door de inzichten van Carolus Linnaeus. In 1735 publiceerde hij zijn werk Systema Naturae en via ditzelfde systeem delen wij nog steeds alle diersoorten in. Destijds werden dergelijke wetenschappelijke publicaties in het latijn gedaan. Dit was de taal van de intellectuele elite. We hebben natuurlijk tegenwoordig voor alles ook Nederlandse namen maar als je het bekijkt via de indeling die we er aan hebben gegeven dan gebruiken we nog steeds het oude systeem van Linneaus. Omdat alles in wetenschappelijke termen al is ingedeeld in het latijn blijven we dit doen ook al zijn er veel meer diersoorten ontdenkt na de 18e eeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is zo afgesproken omdat dan internationaal door iedereen begrepen wordt welk plantje bedoeld wordt. De bedenker van deze 'nomenclatuur' heette Carolus Linnaeus. Daarom wordt achter elke Latijnse plantennaam officieel ook zijn naam toegevoegd. Bijvoorbeeld Ephorbia Pulcherrima Linnaeus. Meer hierover vind je op: http://www.vkc.nl/nl/registraties/naamgevingsregeling.html