Wat betekent het als een koekoek soms een drietonige roep laat horen naast de welbekende tweetonige roep?

vanmiddag zat er dichtbij een koekoek. Het viel op dat hij niet steeds het normale melodietje van 2 tonen liet horen, maar soms ook nog een toon erachteraan 'zong'. Heeft dit wat te betekenen of was de vogel gewoon mis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (2)

Ik zou het niet "mis" willen noemen. Meestal is het geluid vrij standaard, er is zelfs een spreekwoord: 't is altijd koekoek, één zang. (Betekenis: altijd dezelfde prAtjes hebben). Maar tijdens en na de vlucht varieert de roep ook. Een drietonig geluid is niet de standaard, maar vogels kunnen zich vergissen, het is ten slotte geen bandje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve het welbekende tweetonige 'koekoek' kan een koekoek nog meer geluiden laten horen. Luister maar eens hier: http://www.xeno-canto.org/explore?query=common+cuckoo