Bestaat een mens naar gewicht meer uit waterstof of koolstof?

Een mens blijkt voor het grootste gedeelte naar gewicht uit zuurstof te bestaan. Maar is de op een na meest gewicht veroorzakend element waterstof of koolstof? Een mens bestaat misschien voor 2/3 uit water maar is dat naar volume of naar gewicht of naar voorkomen van verscheidene moleculen. Want mocht het naar gewicht zijn dan zal, vermoed ik waterstof het meeste gewicht in de schaal leggen. Maar klopt dat ook?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volume of gewicht zal niet veel uitmaken gezien

Het beste antwoord

Naar gewicht of volume zal niet veel uitmaken gezien de variatie in waterhoeveelheid op het totaal.
Er is meer dan 2 x zoveel koolstof dan waterstof qua massa aanwezig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naar aanleiding van een opmerking, hierbij het juiste antwoord (ik zat initieel inderdaad fout).

Het lichaam bestaat voor 65% uit zuurstof, 18,5% uit koolstof, en 9.5% uit waterstof.
Koolstof is dus de tweede meest voorkomend element in het menselijk lichaam.

http://en.wikipedia.org/wiki/Composition_of_the_human_body

Het grappige is overigens wel, dat bovenstaande percentages voor de massa geldt.
Als je gaat kijken naar het atomic percentage dan staat waterstof veruit bovenaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Composition_of_the_human_body#/media/File:Two_pie_graphs_about_the_composition_of_the_human_body.png