wat is het verschil tussen een eenjarige en een meerjarige plant?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
11.4K
Erna55
7 jaar geleden
Heb je hier al gekeken ? :
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eenjarige_plant
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tweejarige_plant
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Meerjarige_plant

Het beste antwoord

Een eenjarige plant voltooit zijn levenscyclus van kieming tot zaad binnen één jaar. Voorbeelden zijn zomertarwe en hennep. De plant sterft na de zaadzetting af, zoals bij zomertarwe of gaat aan het eind van het jaar dood.

Een meerjarige plant is een zaadplant, die verscheidene jaren doet over zijn ontwikkeling, maar aan het eind daarvan slechts eenmaal bloeit. Dit is vaak te herkennen aan de weinig vertakte, maar stevige hoofdwortel, en aan het ontbreken van niet-bloeiende (vegetatieve) stengels aan de basis van bloeiende stengels.
Het zijn veelal planten die thuishoren in warmere streken.
Deze term moet niet verward worden met overblijvende plant, die betrekking heeft op zowel vaste planten als op houtige planten als bomen en struiken, die verhoute stengels hebben.

Toegevoegd na 4 uur:
Je hebt ook nog een tweejarige plant. Deze leeft twee jaar waarbij de plant het eerste jaar groeit en een stengel, bladeren en wortels vormt. In het tweede jaar bloeit de plant en produceert zaad, hierna sterft de plant af.
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De naam zegt het al: een eenjarige plant komt in de lente op, bloeit (meestal langer dan een meerjarige plant) en sterft in de lente af. Sommige planten die in warmere gebieden meerjarig zijn, gedragen zich hier als eenjarig: ze gaan dood door de vorst die ze niet kunnen verdragen.
Meerjarige planten zijn vorstbestendig (min of meer) en leven als het goed is meerdere jaren. Daar zit nog wel verschil tussen: je hebt kort- en langlevende planten.
Dan heb je nog de aparte groep van tweejarige planten: die vormen het eerste jaar een rozet van bladeren, om pas het volgende jaar te bloeien.
Rieneke1
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Vorstbestendigheid heeft niets met meerjarigheid te maken.
Wannneer en plant vorstbestendig is dan heten ze winterhard.
Rieneke1
7 jaar geleden
Als een meerjarige plant niet vorstbestendig/winterhard is, dan heb je in de praktijk dus een eenjarige plant.
Erna55
7 jaar geleden
Nee. Dan heb je een jaar een plant.
Een eenjarige plant heeft specifieke erfelijke eigenschappen.