Luchtalarm, sluit alle ramen en deuren. Wanneer is de zuurstof op?

Als de sirene gaat: sluit alle deuren en ramen, zet de radio aan, etc.. Uiteraard ook alle luchtroosters sluiten, zodat giftige gassen niet je huis binnen komen. Mijn appartement heeft dan bijvoorbeeld 100 m³ aan lucht in huis. Ik woon alleen, en de waakvlam van de geiser verbruikt ook zuurstof. Hoe lang kan ik dan nog rustig ademen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je huis is gewoon niet luchtdicht
Dus de kans is er gewoon niet
Er zal nooit een zuurstof tekort onstaan
Vroeger was er wel het risico op koolmonoxide vergiftiging met kolen kachels
maar tegenwoordig is dat niet meer aan de orde

Je kan het misschien wel uitrekenen
als je het princiupe vasthoudt dat er geen zuurstof meer de ruimte binenkomt.

Bereken ongeveer hoeveel m³ je appartement is
neem een ballon en blaas die vol met 1 ademteug (normaal uitblazen)
stop die een vaas met water en schaal verdeling en berken je adem volume daarmee
of neem gewoon een gemiddelde die past bij je lichaamsbouw . vast wel ergens te vinden (sport schema of zo )

Deel de volume van je huis kamer door het volume van je adem en dan kan je uitrekenen hoeveel keer je in principe kan inademen .

Reken daarna uit hoeveel keer je per minuut ademhaalt
en reken daarmee hoelang het duurt voordat alle zuurstof verbruikt is.
Je zal nooit precies kunnen uit rekenen hoelang aangezien je uitademing noot 100% zuurstof loos is
Dus je geeft per ademteug ook nog zuurstof terug aan de ruimte.
Maar aangezien koolzuurgas daalt kan je je lichaam hoogte en de hoogte van je plafond nemen als uiterste waarden.

lijkt me een leuk experiment
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zal altijd genoeg zuurstof in je huis blijven binnenstromen om te overleven, hoe goed je huis ook geïsoleerd is.
En open geisers mogen geloof ik niet meer....
AWM