Bestaat er een duurzame kantoorplant of -bloem die qua licht genoeg heeft aan TL-licht?

Een pot met een dergelijke plant of bloem zou in een kantoorruimte moeten komen waar geen ramen zijn, alleen maar kunstmatig licht (uurtje of zestien per dag). Water krijgt ie natuurlijk wel.
Geen echte voorkeur verder, een geschikte cactus zou ook mogen. 't Niet echt voor de sier, meer voor de zuurstofvoorziening.

Een kennis van me heeft jaren een bloemenwinkel gehad, en zegt dat zo'n plant of bloem niet echt bestaat.. ergo, een goede vraag voor Goeie Vraag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurstofvoorziening van één plant. Denk niet dat dat genoeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie hier iemand die het met mij eens is:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zuurstof-produceert-grote-plant-dag.75562
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loop eens bij een grow-shop binnen! @Attitude: ik ben het ook met je eens. Zelfs tien planten zullen niet bijdragen aan de zuurstofvoorziening (tenzij de ruimte hermetisch is afgesloten).

Antwoorden (6)

koop een tl lamp die het daglichtspectrum uitstraalt, dan heb je grote keus aan planten.
zeker planten die geen volle zon of erg sterk licht verlangen zullen het uitstekend doen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ja deze zijn er, aangezien er TL-lampen bestaan die natuurlijk licht nabootsen, kunnen planten hier ook van leven. Echter de gewone kantoor TL's doen dit niet, deze geven vaak meer geeltinten, waardoor dit dus niet gelijk is aan natuurlijk licht. Dit is op de lange duur niet geschikt voor planten.

ps. Die kantoorplant die jij wilt plaatsen zal niet zorgen voor een meetbaar verschil in zuurstofgehalte. Voor zuurstof op je kantoor heb je gewoon een luchttoevoer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hang boven de planten wat lampen, deze zou je in het weekend ook kunnen laten branden.
Als je er dan ook voor kiest om planten te nemen op hydrocultuur, krijgen ze ook voldoende vocht.
Misschien overleven ze het dan.

Persoomlijk zou ik je aanraden om een grote vaas met kunsttakken/bloemen neer te zetten.
Dit is op dit moment weer helemaal in,
Je moet hiervoor wel echt naar een goede bloemenwinkel, anders krijg je van die plastic gevallen.
Bij een echt goede tak zie je het verschil tussen echt en nep totaal niet.
In aanschat best prijzig, maar je hebt er dan ook jarenlang plezier van.

Voor de zuurstofvoorziening heeft een plant geen zin, dit heeft met het zonlicht te maken.

Toegevoegd na 10 minuten:
aanschat moet natuurlijk aanschaf zijn.

De bloemenwinkel kan deze takken ook voor je in de vaas decoreren, je kun hem net zo groot maken als je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed, de oplossing van daglicht TL balken heb je al gehoord. Nu nog welke planten te nemen.

In ieder geval GEEN cactussen of vetplanten. Deze komen nagenoeg allemaal uit droge maar zeer lichte omgevingen. Die zullen jouw kantoor niet zo fijn vinden. Tevens helpen ze absoluut niets bij het verversen van de lucht.

Als je geen groene vingers hebt, dan kan je sterke planten pakken die goed snel kunnen groeien: Ik denk aan Ficussen (Benjamina of Elastic, of een 'bonsai' ficus Retusa (IKEA).)

Er zijn echter ook planten die bewezen positieve effecten op de lucht hebben. Dit zijn Hedera, Areca, Nephrolepsis, Spathiphyllum en Phlebodium. (Zie: http://www.airsopure.nl/ArtikelCategorie/Overzicht).

===
http://www.airsopure.nl/2/Air-So-Pure

Uit onderzoek blijkt dat ze bovematig:

schadelijke gassen neutraliseren door ze op te nemen en af te breken
de luchtvochtigheid verbeteren door hun regulerende verdampproces
de lucht gezonder maken door effectief CO2 om te zetten in zuurstof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die lichtkleur maakt geen donder uit, als het licht enigszins wit is zullen ongeveer de helft van de fotonen geschikt zijn voor fotosynthese. Alleen groen licht wordt nauwelijks opgenomen, maar dat is een fact of life voor planten.

De zuurstofproductie is ongeveer in de grootteorde van de fotosynthese, dus je kunt wel nagaan dat het lang duurt voordat je er een kilogram kamerplant bij hebt. Dan heb je ook een kg zuurstof geproduceerd, dat is de hoeveelheid zuurstof die normaal gesproken in 5 kubieke meter lucht zit.

Planten als een Ficus benjamina hebben niet al te veel licht nodig, zullen langzaam groeien en weinig water opnemen. Als je een hydrocultuur bak gebruikt dan heb je er erg weinig onderhoud aan, minder dan 1 keer per week niveau checken.

Wil je echt zuurstof produceren, dan kom je in de categorie wietplantages, met enorm sterke lampen, optimale voeding en ventilatie, met een tiental snelgroeiende planten dan zul je wat effect op de luchtsamenstelling zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat onder meer om zuurstof. Een volwassene gebruikt ongeveer 100 Watt en zuurstof levert ongeveer 480 kJ/mol. Per uur is er dan 0,75 mol per persoon nodig, ofwel 18 liter zuurstof (de zuurstof uit 90 liter lucht). Om 0,75 mol zuurstof te maken moet je 0,75 mol CO2 omzetten (die door de mensen wordt geproduceerd, want zoveel CO2 is niet aanwezig in de ruimte). Door het omzetten van 0,75 mol CO2 krijg je 0,75 mol CH2O (koolhydraat), ofwel, 30 gram! Aannemende dat de plant voor 90% bestaat uit water moeten we dit nog met 10 vermenigvuldigen.

Een plant moet dus 300 gram groeien om 30 gram koolhydraat te produceren uit 0,75 mol CO2 voor elk uur dat een volwassene zich in de ruimte bevindt. Als je een uurtje zit te vergaderen met een groepje van 5 personen verbruik je een hoeveelheid zuurstof die overeenkomt met een plantengroei van 1,5 kilo! Je zult een hele snelle groeien moeten uitkiezen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je kennis gelijk heeft en dat ventilatie echt de enig haalbare oplossing is.

Overigens bereik je meer met een goede lichtbron uitzoeken dan een geschikte plant. In de gemiddelde grow-shop weten ze er alles van.