Zijn het de stamcellen die beschadigt raken door uv-stralen die zorgen voor een verouderde huid? Of zijn het andere cellen?

Ze zeggen vaak dat UV stralen de huid snel verouderen. Dat komt dan doordat het DNA van de cellen is beschadigd. Maar als die huidveroudering blijvend is, dan zou je denken dat juist de stamcellen beschadigd zijn?
Of zijn het (ook?) andere cellen die beschadigt raken en de huid zodoende na een tijdje weer 'genezen' is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Nee hoor, het zijn beslist niet je stamcellen die door UV beschadigd raken, want die zitten niet zo dicht onder je huid.

UV straling die schade aan je DNA veroorzaakt is van relatief korte golflengte (UV-A voornamelijk en ook UV-C), en dringt niet erg diep in je huid.
Het snelste effect komt echter door een duidelijk effect van UV-straling op de collageen van je huid. Als de collageen uit elkaar valt, dan verliest je huid zijn elasticiteit, ziet droog uit en rimpelt. Kortom: het veroudert.

Reparatie van de schade kost tijd, en als de schade groot en herhaald is, is het herstel nooit compleet, in het bijzonder als de levende cellen onder je epidermis beschadigd raken.
Schade aan de DNA van de dermis (de laag die zorgt voor vernieuwing van de buitenlaag van je huid) kan zowel direct als indirect: direct door rechtstreekse effect van UV-A en UV-C op de DNA, en indirect door de stoffen die in je huid ontstaan na langdurige blootstelling aan UV (van alle soorten, dus niet alleen A of C)

Zie de link op de Engelse Wiki met een zeer compleet uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat voor cellen zorgen dan voor de aanmaak van dermiscellen? En ik mag dus aannemen dat die aanmaakcellen niet door uv licht wordt beschadigd? Met als gevolg dat de permanente veroudering van de huid nooit door uv stralen kan worden veroorzaakt?? Maar door iets anders? Misschien door de te korte telomeren van de aanmaakcellen waardoor deze afsterven?? En welke stoffen zijn dat die je gebruikt in je laatste zin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
UIteraard zijn de dermiscellen, net zoals alle andere cellen in ons lichaam, afkomstig van stamcellen (of beter gezegd: van één cel, maar dat weet je al) Maar de cellen in de dermis zijn géén stamcellen meer. Het is een volledig gedifferentieerde cellijn die niet meer in staat is om andere soorten cellen te doen ontstaan. Als je je dermis verliest, dan is het over en uit, weg is weg. Alleen met een huidtransplantatie of door stamcellen van elders uit je lichaam te gebruiken kan je de schade herstellen. De dermiscellen vermenigvuldigen zich met een bepaalde ritme, en "duwen" de huid omhoog. De buitenste laag sterft af en droogt uit, en zo ontstaat de hoornlaag van je huid: het zichtbare van je huid.
Als je huid blootgesteld wordt aan UV straling, dan ontstaat er schade, zoals ik uitlegde. Twee soorten schade:
- Indirecte, chemische schade aan de cellen: door UV-straling worden collageen, andere eiwitten en lipiden aangetast. Hierdoor verliezen de eiwitten en lipiden hun functionaliteit en lopen de cellen schade op waardoor deze sneller afsterven dan het de bedoeling is. Als een cel afsterft (waar dan ook in je lichaam) komen stoffen vrij zoals vrije radicalen, enzymen, histamine, enz. die normaal gesproken veilig opgeborgd zitten in de levende cel en geen schade veroorzaken in hun omgeving. Dit is een natuurlijk proces, en onder normale omstandigheden is je lichaam prima in staat om deze schadelijke stoffen snel af te voeren en onschadelijk te maken. Maar als dit proces te snel gaat, dan hopen deze stoffen zich op, en kan onherstelbare schade ontstaan, ook aan de DNA van de cellen die de schade moeten repareren, en voor vervanging van de afgestorven cellen moeten zorgen.
- Schade aan de DNA: UV straling van bepaalde golflengte (tussen 200 en 400 nm) kan directe schade aan je DNA toebrengen. UV-B veroorzaakt directe, rechtstreekse schade door de cytosine en thymine met elkaar te verbinden. UV-A zorgt voor de vorming van grote hoeveelheden vrije radicalen die de DNA aantasten (net zoals met eiwitten en lipiden gebeurt) Ik kom ruimte tekort, dus zie verder in de volgende reactie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik tot nu omschrijf is een natuurlijk proces, maar het probleem is dat als de schade aan je huid en de cellen versneld wordt door een teveel aan UV-straling, je huid niet de tijd krijgt om de schade te herstellen. De dermiscellen moeten zich veel sneller vermenigvuldigen, krijgen geen tijd om de DNA fouten te repareren die zich dan opstapelen, en op den duur kan ook een fatale fout ontstaan die in het ultieme geval tot kanker leidt.
Ook de steeds korter wordend telomeren vanwege de vele divisies van de cellen zorgen voor problemen.
Maar goed, lang voordat het zo ver komt, is de structuur van je huid naar de haaien, en oogt deze oud, gerimpeld, inelastisch en doof, zoals je vaak zit bij mensen die veel buiten werken zonder zonbescherming. Het mechanisme dat je huid heeft bedacht om zichzelf te beschermen is de aanmaak van melamine, die UV-straling specifiek absorbeert en de schade beperkt.
Melamine zorgt voor bruine huid, maar is in feite niets anders dan een verdedigingsmechanisme tegen een agressie van buitenaf.
Vandaar ook dat eskimo's, scandinaviërs, enz. een veel lichtere huid hebben en veel sneller verbranden dan volkeren die in de Tropen zijn geëvolueerd. Simpelweg omdat de evolutie heeft gezorgd voor een natuurlijke grotere hoeveelheid van melamine in de huid, en dat vertaalt zich in een donkere huidskleur.