Kun je elke lichaamsorgaan aanwijzen als (genetisch) afkomstig van vader of moeder?

Soms zeg je dat je de ogen van je vader hebt en de neus van je moeder. Maar kun je dat echt zeggen van elk orgaan. Of kan elk orgaan op zich al een mengeling zijn van de genen van vader en moeder. DAt je bijvoorbeeld elk de darmen kunt onderverdelen in bijvoorbeeld de binnenbekleding die van de vader is en de buitenbekleding is van de moeder?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nope. kan niet. iedereen is uniek, omdat de genen van je moeder en vader zich mengen. Ze verdelen zich niet van doe jij de darmen, doe ik de lever.. Ze doen alles samen. Dus je kan bijvoorbeeld de vorm ogen van je moeder hebben, maar de kleur van je vader, de volle wimpers van je moeder etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erotisi: ik denk dat je heel wat belangrijke informatie mist over celdeling en DNA en dat maakt dat je geen touw kan vastknopen aan de gegeven antwoorden. Je mist zulke basale informatie dat er voor jou geen duidelijk antwoord kan komen.

Het beste antwoord

Nee, want een orgaan wordt niet gemaakt op basis van één gen, maar op basis van een heleboel genen. En van die 'heleboel genen', heb je de helft van je vader en de helft van je moeder.
De genen zitten ook erg verspreid over de chromosomen. Dus je kunt niet zeggen: hier zit de lever geprogrammeerd.
Je kunt het misschien het beste vergelijken met twee baksteenleveranciers die hun twee ladingen bakstenen op één hoop hebben gestort. En dan bouwt de aannemer daar een huis van. Het is heel onwaarschijnlijk dat een vertrek (de keuken bijvoorbeeld) helemaal uit de bakstenen van leverancier A wordt gebouwd en een ander vertrek (zoals de zolder) uit bakstenen van leverancier B.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee zeg. Ieder mens is uniek. Alleen als je een orgaan van je vader of je moeder getransplanteerd zou hebben gekregen dan had je letterlijk iets van je ouder. Er is alleen in sommige opzichten genetische gelijkenis, erfelijk materiaal wat je hebt meegekregen. Maar dat is nooit 100% gelijk, er is alleen gelijkenis. En soms is die zo frappant dat te zien is waar het vandaan komt.
Amadea
10 jaar geleden
T is gewoon een mengseltje, en soms kun je er niets in herkennen, al zijn de genen natuurlijk wel van vader en moeder afkomstig.
Bovendien: in beginsel komt de helft van vader, de helft van moeder, en vanaf dan ontwikkelt de embryo/foetus zich. Daarom is niet alles terug te herleiden op " dit heb je van hem" en " dit heb je van haar"
Ik heb donkerbruine ogen, mijn man groene met een lichtbruin sterretje, en onze oudste dochter heeft lichtbruine ogen met een donkebruin sterretje, een duidelijke mengvorm dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar als ik je antwoord lees kán het dus wel zo zijn dat bijv. je lever van je moeder is.....nl als de mengeling zo is verlopen. Of is echt elke cel op zich al gemengd en/of kunnen dan delen van organen toe te schrijven zijn aan een bepaald vaderlijk of moederlijk gen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, kan echt niet. Alles is gemengd. En soms springt een bepaald kenmerk van de ene ouder er uit, maar het blijft een mengsel, per cel.
erotisi
10 jaar geleden
per cel...? wouw!
Er zijn wel één specifieke cel, het mitochondrion, aan te wijzen als altijd afkomstig van de moeder. Een mitochondrion cel is de energie producent van de cel, heeft eigen DNA, is ooit in de evolutie afkomstig van buitenaf het dierlijk lichaam binnengekomen. Met behulp van eiwitten is deze cel in staat het mRNA deel een -gekopieerd stukje van ons DNA, zozodanigte prepareren dat de cel er energie uit kan halen om in zijn voortbestaan te voorzien..
Via het mitochondrion is een bestendige moederlijke lijn te vinden waarmee is vast te stellen hoe mensen en allerlei menselijke zaken onderling verbonden zijn.
Een genexpressie is altijd een combinatie van degenen die je van vader of moeder krijgt, en daardoor doorlopend verandert. Het mitochondrion wordt altijd van moeder op kind doorgegeven en is dus al miljoenen jaren oud. Tegenwoordig is dit mitochondrion een heel belangrijk onderzoeksgegeven naar het verleden van ons mensen. Zo is bijvoorbeeld via deze weg vastgesteld dat wij als Homo Sapiëns voor ongeveer 2% van de Neanderthalers afstammen. Toch een grappig idee...???

Ook al kun je het niet zien: jouw mitochondrion (s) zijn altijd hetzelfde als van je moeder, je oma, je overgroot moeder tot in de verste graad.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, natuurlijk is er zo ook nog een specifiek gen aan te wijzen: het X dan wel Y chromosoom, welke bepaald of het klompje zich ontwikkelende cellen een meisje of een jongetje wordt. Dat heb je natuurlijk wel heel duidelijk van je vader of je moeder geërfd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ CaatPeeters. Je hebt gelijk. Ik noem het foutief cellen, waar het celorganellen zijn. Ik ben er de laatste 30 jaar te weinig mee bezig geweest. Overigens bevatten mitochondriën GEEN moederlijk DNA, maar bezitten zij wel degelijk hun EIGEN DNA, dat in principe geen (enkele?) relatie met het moederlijke DNA bezit.... Ik citeer:
Volgens de algemeen geaccepteerde endosymbiontentheorie zijn mitochondria, net zoals chloroplasten bij planten, te verklaren als oorspronkelijk vrij levende bacteriën die al in een vroeg stadium in de evolutie intracellulair gingen leven in symbiose met hun gastheer. Dit is een heel bijzondere situatie, die voor allerlei onderzoek veel mogelijkheden bood en biedt. Waarom ik het X en Y chromosomen aanhaal: daarvan zie je de expressie het duidelijkst. Dit in tegenstelling tot het andere erfelijke materiaal, waarvan jij terecht zegt dat deze in een totale mix een eindproduct leveren.... Een complexe materie is het zeker, want ik merk terwijl ik schrijf dat ik bepaald onzeker wordt over wat ik schrijf, terwijl ik eertijds exact wist waar ik het over had.