Waarom zijn er verschillende grafieken van de menstruatie cyclus?

Hallo,
Ik heb twee menstruatie cyclussen gezien, waarbij bij de ene grafiek de concentratie FSH in de folliculaire fase tot aan de ovulatie hoger is dan LH en bij de andere grafiek de LH hoger is dan de FSH in de folliculaire fase.
Waarom is die inconsistentie er?

Danku

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Erna55
6 jaar geleden
In de eerste grafiek is LH de rode lijn, in de tweede grafiek is LH de blauwe lijn.......
Inekez1
6 jaar geleden
Dat heb je goed gezien @Erna, maar dat is de vraag niet. Waar de vraag volgens mij om gaat is het verschil tussen dag 1 en dag 10. In de bovenste grafiek zit de blauwe lijn (FSH) tot ongeveer dag 10 hoger dan de roze lijn (LH). Rond dag 10 snijden de lijnen elkaar en wordt LH hoger dan FSH. In de onderste grafiek snijden de lijnen elkaar al bij dag 1 en zit LH dus al 9 dagen eerder hoger dan FSH.

Antwoorden (1)

Als je in het bovenste plaatje kijkt zie je op de bovenste grafiek het temperatuur verloop.
Daaronder zie je het verloop van 4 verschillende hormoon levels.
In het onderste plaatje zijn die 4 hormoon levels in twee grafieken getekend.
In de bovenste komt de blauwe lijn overeen met de rode lijn in het bovenste plaatje, de rode lijn met de lichtblauwe.
Daaronder komen ze overeen met de grijze en de zwarte in het bovenste plaatje.
Reddie
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Waar de vraag volgens mij om gaat is het verschil tussen dag 1 en dag 10. In de bovenste grafiek zit de blauwe lijn (FSH) tot ongeveer dag 10 hoger dan de roze lijn (LH). Rond dag 10 snijden de lijnen elkaar en wordt LH hoger dan FSH. In de onderste grafiek snijden de lijnen elkaar al bij dag 1 en zit LH dus al 9 dagen eerder hoger dan FSH.