Hebben schele mensen een groter zicht veld?

En de 2e vraag: Een scheel persoon ziet waarschijnlijk niet dubbel waarom zie ik dat wel als ik scheel ga kijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.5K

Antwoorden (3)

Ik heb een lui oog en ja inderdaad een groter blikveld. Met mijn actieve -rechter- oog kijk ik naar iets of iemand, terwijl mijn andere oog ( onbewust) een eindje links daarvan kijkt. Wel is het zo dat mijn linker oog niet scherp gefocust is, dus het is meer beweging e.d. wat ik waarneem. Het is niet zo dat ik bij wijze van spreken twee boeken tegelijkertijd kan lezen. Gevolg is dat ik ook geen diepte zie wat voor sommige soms vreemd over komt; probeer maar eens een kaars aan te steken als je geen diepte ziet :-). Je tweede vraag kan ik helaas niet uit ervaring beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hersenen corrigeren het dubbele beeld door een oog uit te schakelen en het blikveld van het andere oog te optimaliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, schele mensen hebben (over het algemeen) een groter gezichtsveld, omdat de ogen niet in dezelfde richting staan. Wel is het zo dat de hersenen niet in staat zijn de aandacht aan beide binnenkomende beelden tegelijk te richten. Een scheel persoon zal dus (al dan niet automatisch) kiezen om vooral met één oog te kijken en het andere doet een beetje voor 'spek en bonen' mee. Deze is over het algemeen het luie oog, maar er zijn ook mensen die scheel kijken die, zij het met moeite, kunnen kiezen op welk oog zij hun aandacht vestigen.
Dus groter gezichtsveld ja, maar geen voordeel ten opzichte van niet schele mensen. Het diepte kijken is het grootste probleem en het (duidelijk) waarnemen aan de kant van het luie oog is lastig.

De hersenen van een scheel persoon is gewend dat er twee stromen van informatie binnenkomen. Aangezien dit voor de hersenen zeer verwarrend is, is er besloten aan slechts één beeld de aandacht te schenken. Zo 'ziet' de schele dus niet dubbel, maar op beide netvliezen van het oog is toch ècht een beeld dat signalen richting hersenen stuurt.

Niet schele mensen hebben hersenen die gewend zijn om ten alle tijde de beeldstroom van beide netvliezen samen te voegen tot één beeld. Wanneer wij onze ogen niet gesynchroniseerd hebben (en dus scheel kijken) wordt het beeld tòch samengevoegd en zien zij dubbel.