Is een dierlijke cel hetzelfde als een stamcel of is er een verschil tussen deze twee?

In biologie leren we over de bouw van een dierlijke cel, nu vraag ik me af is een dierlijke cel het zelfde als een stamcel?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik citeer een stukje uit mijn boek: "Op zich is de cel de basiseenheid van het dierlijk leven en de basisstructuur van de cel is gelijkaardig voor alle dieren. Wel kan de cel zich gaan specialiseren: zo ziet een spiercel van een zoogdier er helemaal anders uit dan een één van een insect."

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooh ik snap het denk ik. Maar uit wat is een stamcel dan opgebouwd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want in deze link http://www.bioplek.org/animaties/celtotaal/celstart.html
zie je toch dat er gespecialiseerde dierlijke cellen zijn. En specialisatie gebeurt enkel bij een stamcel. Is dat dan niet tegenstrijdig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt!!!!

Antwoorden (2)

Een stamcel is een cel (dierlijk of plantaardig) die zich nog niet heeft gespecialiseerd dus die in principe nog elk type cel kan worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is dus niet hetzelfde. Als het je nog niet helemaal duidelijk is hoor ik het wel van je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een normale (dierlijke) cel is een cel die slechts één functie kan hebben. Het is dan b.v. een cel van het netvlies, of van de maag of b.v. een hersencel.

Een stamcel kan zich in principe nog..voor elke gewenste taak ontwikkelen.

Het is b.v. dus niet duidelijk een cel voor het netvlies of van wat dan ook..maar kan dat alles wèl worden.

Een dierlijke stamcel bestaat natuurlijk ook en dàn kan die dierlijke stamcel uitgroeien/zich ontwikkelen tot/voor elke taak in het lichaam van mens of dier. Een mens is tenslotte ook een (zoog)dier.

De eerste twee door mij genoemde cellen geven het verschil tussen de beide cellen aan.

De derde toont aan dat er soms géén verschil hoeft te zijn tussen de beide celsoorten.

De dierlijke cel is dus feitelijk NIET een stamcel..maar kàn dat soms wèl zijn. We spreken in dat geval van een dierlijke stamcel.

Groet,

Ton