Bij het in elkaar vouwen van de handen, leggen linkshandigen dan hun rechterduim boven de linker?

Het blijkt genetisch zo te zijn dat is vastgelegd hoe je je handen vouwt, met de linker of rechter duim boven (en de aanverwante vingers liggen dan ook anders). Maar is dat een iets wat op zichzelf staat of is er bijvoorbeeld ook een verband met linkshandigheid of zoiets?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, daar zit geen vaste, wetmatige lijn in. (ik heb als linkshandige dit soort trucjes wel vaker uitgeprobeerd). Ik heb altijd geleerd dat heel veel mensen niet 100 % links of rechts zijn, maar daar variaties in zitten. In Zekere zin zijn we allemaal min of meer ambidexter ; sommige mensen maar een heel klein beetje, en maar heel weinigen hebben geen voorkeurshand. Ook kan er een verschil zijn met je benen, en zelfs met je ogen. Zo ben ik uitgesproken linkshandig (maar kan wel piano spelen en breien enzo, dus tweehandige dingen), linksbenig, maar rechts-ogig . (Wwijs naar een voorwerp in de verte. Sluit één oog. Blijft je vinger jet juiste voorwerp aanwijzen, dan is het open oog je voorkeursoog. Verspringt je vinger, dan is het gesloten oog je voorkeursoog). Zo zul je ook met de handelingen die jij beschrijft volledig verschillende uitkomsten krijgen op de links-rechtsschaal. Ik heb bijvoorbeeld mijn linkerduim boven bij het vouwen van de handen, maar de rechterhand bij het vouwen van de armen, en als ik een kommetje van mijn handen maak, ligt de linkerhand boven.

Volgens dit grootschalig onderzoek is het zowel geen kwestie van genetische doorgifte *(noch van links- of rechtshandigheid). http://udel.edu/~mcdonald/mythhandclasp.html Surveys indicate that roughly half of the people studied are R and half are L (Wiener 1932, Freire-Maia et al. 1958, Lai and Walsh 1965, Reiss 1999). Of wel er is ongeveer een 50-50 linkerduim boven vs. rechterduim boven verdeling welke in geen geval lijkt overeen te komen met *links/rechtshandigheid (welke volgens mij eerder iets van 10-90 is. (hoewel het onderzoek er niet specifiek naar gekeken heeft). Toegevoegd na 5 minuten: http://www.etiquettehell.com/smf/index.php?topic=139481.15 In deze kleine poll komt ook geen overtuigend bewijs (vergelijk goed rechtshandigen vs rechtshandigen en linkshandige vs linkshandigen). dat links/rechtshandigheid een hele grote invloed heeft (wel een kleine). Toegevoegd na 17 uur: !! De link geeft aan dat de genetische grond te klein is om er iets fatsoenlijks over te zeggen, niet dat er geen enkele genetische grond zou zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100