Bij het in elkaar vouwen van de handen, leggen linkshandigen dan hun rechterduim boven de linker?

Het blijkt genetisch zo te zijn dat is vastgelegd hoe je je handen vouwt, met de linker of rechter duim boven (en de aanverwante vingers liggen dan ook anders). Maar is dat een iets wat op zichzelf staat of is er bijvoorbeeld ook een verband met linkshandigheid of zoiets?

Picture for question
erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
11.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben rechtshandig. Linkerduim boven. Enorm sterk, andersom voelt heel onnatuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik mijn armen vouw. Rechts boven links.
ronron1212
7 jaar geleden
Mijn vrouw is linkshandig en inderdaad linker duim boven en met de armen over elkaar linksboven. Ik ben rechtshandig en precies andersom.
erotisi
7 jaar geleden
Ikzelf ben rechtshandig maar bij mij ligt de linkerduim boven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reageer zo: Rechtshandig Linkerduim (boven bij handen vouwen)
Rechterhand (boven bij armen vouwen)
Rechterhand (onder bij waterscheppen 2 handen) >R LRR
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Linkshandig.
Linkerduim boven bij handen vouwen
Rechterhand op linkerarm bij armen over elkaar
Rechterhand onder bij waterscheppen LLRR
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Linkshandig en linksboven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@IHave wat linksboven?
Rieneke1
7 jaar geleden
Rechtshandig. Rechterduim boven
Rechterhand boven
Rechterhand onder.
erotisi
7 jaar geleden
R LLL
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
T LR/RL RL/LR RR/LL
erotisi
7 jaar geleden
freek, hoeveel armen heb jij eigenlijk?;-) Kun je even toelichten hoe je dat moet lezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meerdere personen in een huishouden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
T = tweehandig!

Antwoorden (2)

Nee, daar zit geen vaste, wetmatige lijn in. (ik heb als linkshandige dit soort trucjes wel vaker uitgeprobeerd).

Ik heb altijd geleerd dat heel veel mensen niet 100 % links of rechts zijn, maar daar variaties in zitten. In Zekere zin zijn we allemaal min of meer ambidexter ; sommige mensen maar een heel klein beetje, en maar heel weinigen hebben geen voorkeurshand.

Ook kan er een verschil zijn met je benen, en zelfs met je ogen. Zo ben ik uitgesproken linkshandig (maar kan wel piano spelen en breien enzo, dus tweehandige dingen), linksbenig, maar rechts-ogig . (Wwijs naar een voorwerp in de verte. Sluit één oog. Blijft je vinger jet juiste voorwerp aanwijzen, dan is het open oog je voorkeursoog. Verspringt je vinger, dan is het gesloten oog je voorkeursoog).

Zo zul je ook met de handelingen die jij beschrijft volledig verschillende uitkomsten krijgen op de links-rechtsschaal. Ik heb bijvoorbeeld mijn linkerduim boven bij het vouwen van de handen, maar de rechterhand bij het vouwen van de armen, en als ik een kommetje van mijn handen maak, ligt de linkerhand boven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe hetzelfde probleem als het antwoord bij Amadea. Hoe groot is de basis van onderzoek? 5 mensen? 10? 100? Uiteindelijk kan er een behoorlijk overtuigend percentage uitkomen, maar dan moet je wel een enorme steekproef houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat het enige dat ECHT de doorslag geeft of je links of rechts bent (maar het blijft een "schaal" van uiterste naar uiterste) is met welke hand je de hamer vasthoudt als je een spijker in moet slaan.
Volgens dit grootschalig onderzoek is het zowel geen kwestie van genetische doorgifte *(noch van links- of rechtshandigheid).

http://udel.edu/~mcdonald/mythhandclasp.html

Surveys indicate that roughly half of the people studied are R and half are L (Wiener 1932, Freire-Maia et al. 1958, Lai and Walsh 1965, Reiss 1999).

Of wel er is ongeveer een 50-50 linkerduim boven vs. rechterduim boven verdeling welke in geen geval lijkt overeen te komen met *links/rechtshandigheid (welke volgens mij eerder iets van 10-90 is. (hoewel het onderzoek er niet specifiek naar gekeken heeft).

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.etiquettehell.com/smf/index.php?topic=139481.15

In deze kleine poll komt ook geen overtuigend bewijs (vergelijk goed rechtshandigen vs rechtshandigen en linkshandige vs linkshandigen). dat links/rechtshandigheid een hele grote invloed heeft (wel een kleine).

Toegevoegd na 17 uur:
!! De link geeft aan dat de genetische grond te klein is om er iets fatsoenlijks over te zeggen, niet dat er geen enkele genetische grond zou zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Dat het niet genetisch is kan wel kloppen want bij mijn vader en moeder liggen de rechter duimen bij het vouwen boven. Maar goed misschien van opa en oma dan....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je neemt het onderzoek niet serieus? Dus wel de ik heb van horen zeggen mythe (nota bene besproken ook in de link), maar niet het onderzoek wat het tegenspreekt? Nou dan weet ik niet meer wat je nog wel overtuigd in deze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel een leuk argument op zich, maar ik gok dat ouder op kind toch een veel duidelijker patroon laat zien dan grootouder op kleinkind als er een patroon is.
erotisi
7 jaar geleden
Wist niet dat de mythe al zo oud was en dat het inmiddels verbeterd is. Maar ik zal de redactie van het boek een verbetering sturen ;-)
De vraag blijft dan is het genetisch of niet en als het dat is welke genen zijn daar bij betrokken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah inderdaad is niet helemaal tegengesproken dat het genetisch zou kunnen zijn. iig is het niet heel duidelijk hoe het dan genetisch is. De mythe zou zijn dat het heel simpel genetisch lag.
erotisi
7 jaar geleden
De mythe was denk ik dat er één gen met twee allelen waren eentje dominant en eentje recessief. Maar zo eenvoudig bleek het niet te zijn er kunnen ook meerdere genen bij betrokken zijn zodat niet snel gezegd kan zeggen dat of L of R boven zal liggen