Weten deze vissen dat ze gevangen zitten?

Dit is het tweede grootste aquarium van de wereld en ik vroeg me af , als een aquarium zo groot is weten deze vissen dat ze gevangen zitten of hebben ze dat niet in de gaten.

http://www.youtube.com/watch?v=u7deClndzQw

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Hoogst waarschijnlijk weten vissen niet dat ze gevangen zitten, als ze in een nieuwe bak/ aquarium komen zullen ze direct gaan rondzwemmen om hun nieuwe omgeving te bekijken.
Deze inf. nemen ze in zich op en weldra voelen ze zich er thuis.
Heel snel leren ze op welke plek het voer altijd komt en welke plaats geschikt is om weg te schuilen.
Bij koikarpers gaat het nog veel verder die gaan je persoonlijk leren kennen en weten precies als er een vreemde staat.
Ze kijken de mensen direct in de ogen en kijken naar de handen of je het busje met voer bij je hebt, ook een vaste voertijd weten ze goed te onthouden.
Ooit zag ik dat er in een natuurvijver dat het waterpijl door droogte erg veel was gezakt, hierdoor was er een droog gedeelte ontstaan tussen de voerplaats van de vissen en de vijver.
Bij het voeren, dat ze heel goed konden waarnemen, moesten de koikarpers over een droog stuk grond heen om bij het voer te komen, ze sprongen op het droge en spartelde net zo lang totdat ze bij het voer kwamen, sommige aten zelfs het voer op dat droog op de kant lag!!!!
Na het eten spartelden ze weer over het droge stuk om weer in de vijver te komen, ze hebben dus wel degelijk een geheugen!!
Koikarpers hebben ook een karakter, sommige zijn verlegen en andere brutaal.
Door al hun waarnemingen weten de vissen precies hoe groot en breed hun vijver/ aquarium is en dat is hun wereld , maar ze weten niet dat ze gevangen zitten.
Heel veel soorten vissen worden al heel lang gekweekt en zitten altijd al in gevangenschap.
Ze weten dus niet beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Om iets te weten moet je kunnen denken.
En dat is nou juist iets waar vissen heel erg slecht in zijn.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, geen flauw idee....
Je kunt vissen niet gevangen zetten... Je kunt ze hun omgeving inperken, maar gevangen zetten nooit...

Weten heeft met denken te maken en dat is godzijdank vissen vreemd... Zo kan het dus ook dat je zelf nooit gevangen gezet kan worden... Net zo, maar dan is het wel zaak er niet over te denken, net als vissen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vis die altijd in een aquarium heeft gezeten weet sowieso niet wat gevangenschap is; het aquarium is gewoon zijn wereld en iets anders zou hij zich niet kunnen voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na elk rondje in een vissenkom is het weer nieuw voor die vissen want ze hebben maar een geheugen van 3 seconden.

Gevangen zullen ze zich echt niet voelen. Zoon beest beseft zich dat echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, en daarom worden goudvissen die in de natuur wel 25 jaar oud kunnen worden, in een vissenkom hooguit een jaar.
Dat is afhankelijk van 2 zaken:

-Het soort vis
-Is de vis in gevangenschap geboren of niet.

Wanneer je een vis met een relatief hoge intelligentie uit z'n natuurlijke habitat haalt en in een aquarium zet, dan is de kans groot dat het dier hier last van heeft.

Om je echt te kunnen realiseren dat je gevangen zit heb je een bewustzijn nodig.

Vergis je niet: Een dolfijn (officieel wel geen vis maar regelmatig te bewonderen in aquaria) behoort tot een van de intelligentste diersoorten ter wereld. Door experimenten is men er achtergekomen dat deze dieren zich bewust zijn van een 'ik'.
Denk je dat deze dieren zich niet realiseren dat ze in een hele grote glazen bak rondzwemmen?

Daar komt bij dat vaak wordt vergeten dat vissen die in vrijheid leven soms afstanden van duizenden kilometers afleggen naar bv een bepaald voedings- of broedgebied.
Wanneer deze vissen worden gevangengezet zullen zij de drang om deze trek te maken behouden, maar niet meer kunnen uitvoeren. Ze raken a.h.w gedesorienteerd door de gevangenschap waarin ze zijn terechtgekomen.
In die zin zullen zij zich wel degelijk ongemakkelijk en ongelukkig voelen omdat ze hun drang niet kunnen verwezenlijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een visje in een vissenkom zwemt zo driftig z'n rondjes,omdat ie bij het volgende rondje al weer vergeten is
wat hij daarvoor heeft gedaan!
Misschien gaat dat voor dolfijnen en orka's niet op,maar die worden dan weer niet gezien als vissen.