Wat gebeurt er met je as als dat verstrooid is over land?

Wordt dat op den duur afgebroken? En hoe zit dat dan als je in een urn bent gestopt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat as niet vergaat.Het is immers van een gecremeerd lichaam dat aldus al vergaan is.EEn lichaam kan niet eerst vergaan tot as en daarna nog een keer.Het as bestaat uit verpulverde mineralen koolstof e,d.Het zal wegspoelen in de grond en de mineralen worden door de planten opgenomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door weersinvloeden zoals regen en wind, zal de as vergaan in de natuur. As in een urn is beschermt tegen invloeden van buitenaf, dus zal onveranderd as blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
As vergaat ook.. maar dat duurt lang.. de as van mijn schoonmoeder hebben we op het kerkhof bij het graf van familie uitgestrooid en we hebben het nog maanden zien liggen... Je bedoelt als de urn begraven word? Dan zal het ook jaren duren voordat er iets mee gbeurd, als dat al gebeurd.. hoe vaak vinden we niet nog stukken uit een andere vroegere tijd ie nog helemaal intact zijn..
De urn gewoon thuis bewaren geeft natuurlijk de beste garantie dat er niets met de as gebeurt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Vergaan' is een rekbaar begrip. Word je opgegeten door bacteriën? Vindt er een chemisch proces plaats?
As dat buiten verstrooid word zal met de regen verder de grond in gaan, er word dan wel lichtelijk gesproken over milieuverontreiniging omdat het toch niet meteen vergaat of oplost. Er zal niet makkelijk een plant op groeien bij die grond. Als je bijv. kiest voor vriesdrogen en je laat dat poeder uitstrooien of in een organische zak begraven kan er wel een plant op groeien (mooi gebaar is dat). De as in een urn zal wel blijven, omdat het niet weg kan. stof blijft vaak ook gewoon heel stug op een plek liggen, dus in zo`n verzegelde urn zal het wel intact blijven denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
as zijn de anorganische stoffen die overblijven na verbranding, het is dus in feite een afkorting van anorganische stoffen ,dit wil zeggen dat het niet meer kan vergaan,het zou wel kunnen oplossen in water of een zuur en dan weer beschikbaar kunnnen worden voor opname in een organisme waardoor de kringloop zich weer sluit. feitelijke reincarnatie dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
de as in een urn zit net als bonen in blik in een niet aantastbare omgeving en zal dus zolang er niets verandert aan de urn (nat worden bijvoorbeeld )ook niet veranderen.