Wat is het verschil tussen dopamine en feromonen?

Hoe, wanneer en waarom worden ze in het lichaam aan gemaakt? En waarin verschillen ze?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

feromonen zijn geurstoffen die je lusten opwekken, of andere primaire gevoelens. Goede parfumproducenten verwerken feromonen in hun producten.
Dopamine is een hormoon dat verantwoordelijk is voor je gelukservaring... Marathon-lopers zijn daaraan wellicht verslaafd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een feromoon is een stofje dat boodschappen overbrengt tussen individuen binnen een bepaalde soort. Een grappigvoorbeeld: Vrouwen die samenwonen krijgen na verloop van tijd een zelfde menstruatie cyclus.

Dopamine is een verbinding die fungeert als neurotranmitter (soms als hormoon) die binnen het lichaam werkt. Vaak voor een goed gevoel, het is een voorloper van adrenaline dacht ik.