Waarom is de ene 3d bril de andere niet?

Ik heb drie 3d brillen (voor bios, zonder batterij) voor mij op tafel liggen. Maar als je de ene tegen de andere houdt en er dus doorheen kijkt (door het glas naar de andere brillenglas kijken), dan licht één glas rood/paars op, maar als je het omgedraaid houdt en er dan op die manier door heen kijkt weer niet. Maar ik heb er ook één die helemaal niet die rare rode kleur heeft! Hoe ik het ook wend of keert.

En als je ze los naast elkaar legt, dan lijken ze wel allemaal dezelfde kleur glazen te hebben.

Hoe kan dit?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is zo'n bril als hieronder, maar dan verschillende lijkt het wel, zoals ik zag als je door de glazen naar de andere bril kijkt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Het is plastic, en dus geen echt glas.

Toegevoegd na 2 uur:
het zijn BIOSCOOP brillen, heb zelf geen 3d tv, jammer genoeg... alleen een hd-ready en zelfs die is zonder hd-beeld. Ik vond ze tussen het speelgoed van me kids, die brillen overigens..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij passieve 3D brillen zijn beide glazen van een polarisatiefilter voorzien die onderling 90° gedraaid zijn.
In de bioscoop worden gelijktijdig het beeld voor het rechter oog met het beeld voor het linker oog ook via twee polarisatiefilters op het doek geprojecteerd.
Je kunt het polarisatie-effect zien als je één glas van de ene bril voor een glas van de andere bril houdt en dan de stand van een bril draait.
Het beeld dat door beide glazen te zien is wordt bij draaiïng over 90° doorgelaten of juist tegengehouden.
Polarisatiebrillen zijn veel goedkoper te maken dan de actieve, vandaar dat ze in bioscopen gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat je nu beschrijft komt door de slijping van de glazen, het linker glas is anders dan het rechter glas, je kan nog meer knoeien door dus de bril te draaien en dan door twee glazen te kijken.

Het verschillend slijpen is om twee verschillende beelden te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mr. Tomaat zit er een beetje naast met z'n antwoord, er wordt niets geslepen, de 'glazen' zijn een soort plastic velletjes van een gepolariseerd materiaal, deze polarisatie zorgt voor het 3D effect.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit zijn de zogenaamde passieve brillen, actieve brillen werken middels een shutter die om en om de linker en dan de rechter oog 'afdekt' met een frequentie die synchroon loopt met je 3D LCD scherm, deze vorm geeft het beste resultaat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bedoeld die brillen met batterijen?? Die ik op me bureau heb liggen zijn juist zonder batterijtjes... vandaar me vraag..