Hoe komt het dat je de ene persoon uiterlijk mooier vindt dan een ander?

Iedereen is immers maar, cru gezegd, een stuk vlees met ogen in, een neus, een mond en haar op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het lijkt er op neer te komen dat we een persoon die voldoet aan het gemiddelde van wat onze hersenen aan indrukken hebben opgedaan het mooist vinden. Alle afwijkingen van dat gemiddelde vinden we minder aantrekkelijk. Ik heb een aantal links gevonden in Wikipedia. Helaas allen in het engels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, met die aantekening dat we het gemiddelde van 100 aantrekkelijke gezichten (die meer symmetrisch en 'ideaal' zijn) aantrekkelijker vinden dan het gemiddelde van 100 willekeurige gezichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus wat je mooi vindt, verander in feite continu. Lijkt me fascinerend maar tegelijk ook raar, beangstigend bijna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het bij mensen gezichten minder snel veranderd door de enorme hoeveelheid gezichten die je in je leven te zien krijgt. Maar ik denk wel dat je smaak en of je ideeën over mode of auto's sneller veranderen ja.

Andere antwoorden (3)

Zo werkt het niet. In de natuur heb je een aantrekingskracht nodig voor de voortplanting. Dat de een dit mooi vind, en de ander dat, heeft met smaak te maken. Maar ook de media heeft er een heel groot aandeel in wat mooi gevonden moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierop kan ik antwoorden met het mooie en overbekende Engelse gezegde: Beauty is in the eye of the beholder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn voorkeuren... De ene mens kan viriele nakomelingen maken met zo´n neus en de andere met zo´n jukbeenderen enz enz...

Ja zo banaal is het in feite...