Wat heeft de lengte van het licht met de bronsttijd te maken?

Mijn vader zegt dat als het langer licht is, dat nertsen dan brostig worden. Ik vroeg mij af hoe dat kan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik probeer het liever van de andere kant uit te leggen.
Voor dieren is het gunstig de jongen in het voorjaar te krijgen omdat de winter die de zwaarste tijd is voor de dieren dan het verst weg is. De jongen hebben zo de meeste kans zo groot en sterk mogelijk te worden waardoor ze meer kans hebben die eerste winter te overleven.

De bronsttijd is het moment van bevruchting en afhankelijk van de draagtijd (de duur van de zwangerschap) kan dat moment dus per soort verschillen.

Herten bijv zijn bronstig tussen half juli en half augustus (dus helemaal niet als het langer licht wordt maar op het LANGSTE licht) en krijgen vervolgens tegen het eind van de lente hun jongen.

dieren met een lange draagtijd kunnen evt in de lente bronstig zijn zodat ook zij in de volgende lente hun jongen krijgen (en volgens mij dieren met een zeer korte draagtijd krijgen dan aan het eind van diezelfde lente hun jongen)

De hersenen van de dieren kunnen de hoeveelheid daglicht en toe of afname vaststellen om dat tijdstip goed te bepalen

zie ook de link waar die verschillende tijden worden toegelicht

van nertsen vind ik alleen een hele rare juridische link waarin staat dat de bronsttijd tot eind maart loopt
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het lengen van de dagen stimuleert een bepaald gebied in de hersenen hormonen aan te maken die de dieren in de bronst doet gaan.
Rieneke1
13 jaar geleden
In de natuur zijn er voornamelijk twee belangrijke regelaars, dat zijn de temperatuur en de daglichtlengte.
Heel veel soorten planten, maar ook dieren reageren bij een bepaalde daglichtlengte, het bepaalt wanneer de bronstijd begint of wanneer de vogels beginnen met eieren leggen.
Bij de planten bepaalt de daglichtlengte vooral het moment dat ze gaan groeien of bloeien.
Zo zie je veel voorjaarsbloeiers ook vaak in het najaar bloeien, omdat er dan een zelfde daglichtlengte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor ons mensen is het niet waar te nemen .het is haast ongelooflijk , maar dieren merken / voelen het. Dat heeft invloed op allerlei aspecten van hun gedrag . De evolutie heeft dit bewerkstelligt.