Wat is de evolutionaire biologische waarde van grijs haar op hogere leeftijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Bij jonge individuen inversteert het lichaam in een mooie haarkleur om zo aantrekkelijk te zijn voor het andere geslacht en de voortplantingskansen te verhogen. Bij oudere exemplaren is dat niet meer nodig. Maar het is wel van belang om lang fit te blijven en zo bij te dragen aan de overlevingskansen van kleinkinderen en andere familieleden. Het lichaam kan bij het ouder worden dus beter investeren in het in stand houden van vitaliteit. Families die de genetische aanleg hebben om op latere leeftijd grijs te worden zijn daarom in het voordeel.
WimNobel