Wie is het met me eens dat er bij antwoorden op deze site te vaak en ten onrechte wordt verwezen naar wikipedia als feitenlijke bron?

Er wordt naar wikipedia verwezen als zijnde een niet ter discussie staande feitenbron. Daar stel ik zelf grote vraagtekens bij. Ik zou het beter vinden als men naar een wetenschappelijk bron, persoon, artikel e.d. zou verwijzen. De waarheid bestaat in de wetenschap natuurlijk niet maar dan weet ik in ieder geval wie wat gezegd heeft over zo'n onderwerp en kan zelf beter beoordelen wat ik daar dan zelf van vind. Of ben ik nu moeilijk aan het doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De meerwaarde van deze site zit vooral in het feit dat je vragen kunt stellen waarvan je het antwoord zelf niet makkelijk op internet kan vinden. Als je het antwoord ook op wikipedia kan vinden kan je de vraag beter niet stellen, dat is het niet echt een goeie vraag...

En de reden dat iedereen wikipedia gebruikt lijkt me duidelijk: het is de grootste verzameling kennis die online gratis toegankelijk is. Zelfs ik (als wetenschapper) gebruik het regelmatig om informatie op te zoeken, maar je zal het mij in een artikel nooit zien citeren. Wikipedia is een geweldig startpunt maar je moet het nooit als je enige bron gebruiken, (wat overigens voor alle bronnen geldt).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik snap je punt alleen vind ik wel dat jouw vraag wat aanvallend is.

Wat betreft Wikipedia als bron ik ben er ook geen fan van. Het is en blijft geschreven door mensen en je weet nooit of het waar is. Dat is sowieso het probleem van internet wat kan je vertrouwen en wat niet. Wikipedia vind ik niet echt betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, het was/is niet aanvallend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat snapte ik daarom zei ik het ook voorzichtig. Bij de uitleg werd het mij al snel duidelijk dat het geen aanval was :)
Nee ik ben het met je eens. Wikipedia gebruiken is een fout die menige scholier ook maakt bij het maken van werkstukken. Uiteraard zal de kwaliteit van wikipedia met de dag verbeteren, maar het is op dit moment nog altijd niet de ultieme bron van kennis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel stukken op wikipedia hebben een bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ben ik met je eens. Ten eerste omdat Wikipedia niet wetenschappelijk is en ten tweede als ik desalniettemin vertrouwen heb in Wikipedia dan ga ik toch eerst daar even zoeken i.p.v. anderen er mee lastig te vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga mezelf even citeren uit een voormalig antwoord:

Mijn ervaring met Wikipedia is dat bij grote artikelen de informatie wel betrouwbaar is. Echter bij kleine artikelen ben ik vaak tegen gekomen dat de informatie niet klopt. Het zit hem vaak in de kleine details zoals jaartallen etc. The Ecyclopedia Britanica word samengesteld door extreem hoogopgeleide academici het lijkt mij sterk dat in zo’n hoogwaardig werk enige fout zit. Dat wil niet zeggen dat Wikipedia nutteloos is. Er staat namelijk veel meer informatie in dan dat de Encyclopedia Britanica kan bevatten. Mijn aanrader is wel gebruik Wikipedia met mate. Gebruik het nooit voor het schrijven van een stuk of iets dergelijks maar het is wel nuttig om voor jezelf feitjes op te zoeken. Maar neem vooral de details niet over want dat kan best wel eens niet kloppen. Daarbij wil ik ook nog toevoegen de Engelse Wikipedia bevat over het algemeen meer grotere en betere artikelen. Dus als je het niet erg vind om engels te lezen ga naar de Engelse Wikipedia!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ohh wow dit is een nieuwe hoogtepunt van luiheid voor mezelf.
Als alles een beetje meezit wordt er binnenkort steeds vaker naar deze site verwezen als bron van informatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een "goeievraag" hoeft nog niet te wijzen naar het "goeieantwoord". Mijn waarheid is "mijn" waarheid. Wikipedia is Wikipedia. Als je promoveert doe je dat op nieuwe bevindingen, maar wel refererend aan wat anderen in een eerder stadium hebben bevonden. Het is een goede zaak dát mee te nemen en de hoorder of lezer zèlf zijn eindconclusie daar aan te laten verbinden. Maar gezegd: alléén een verwijzing naar Wikipedia is een wat slap aftreksel om te z-o-e-k-e-n naar de juiste waarheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op Wikipedia is ook de waarheid nietalom vertegenwoordigd, maar ook op goeievraag zie je soms de grootste onzin in antwoorden zonder bronvermelding. Kennelijk zijn er dus ook mensen die daar waarde aan hechten. Zelf geef ik er de voorkeur aan, om (zo mogelijk) bronnen als ondersteuning van mijn eigen idee aan te dragen, maar niet als "het staat er, dus het is zo".