Hoeveel mensen lijden op dit moment aan een psychiatrische stoornis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
AWM
14 jaar geleden
Op GV, in Nederland of in de hele wereld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, ik wilde net vragen of hij bedoelde hier op de site of elders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk erg veel, maar wat is geestelijk gezond?
Wat is de definitie van geestelijke gezondheid.

Het beste antwoord

In nederland lijden op dit moment 3 miljoen mensen aan een of andere vorm van psychische klachten. Dat zijn niet allemaal mensen met een echte gediagnostiseerde ziekte. Als je dat bedoeld zijn het er wellicht wat minder.
Op onderstaande link is informatie te vinden over de verschillende psychische aandoeningen en ook wat aantallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik schat 3 miljard mensen, dus de helft...

Nergens kun je een exact antwoord vinden, maar dan ook nergens, niet wikiwiki en niet google, dus schat ik maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet te beantwoorden, omdat je dan een sluitende definitie zou moeten hebben voor deze stoornissen. Maar dat het een hoog percentage is dat zeker. De mens is ook maar een experiment van de natuur.

Toegevoegd na 1 dag:
In Nederland hebben 150.000 tot 250.000 mensen een borderline stoornis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de natuur??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja van de natuur...we zijn de enige die zulke hersenen hebben. Als je in God geloofd wellicht van God een experiment.
Circa 3 op elke 1000 Nederlanders maakt langdurig gebruik van psychiatrische zorg.
Daarnaast personen met ernstige en langdurig bestaande problematiek dat geen gebruikmaakt van de GGZ. Op basis van drie onderzoeken onder huisartsen schatten wij de totale prevalentie van chronisch psychiatrische patiënten op ten minste 4,5 per 1000 inwoners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psychiatrische aandoening is andere koffie dan een psychische stoornis of of dysfunctie.
Bij psychiatrische stoornissen hebb je het over psychosen , schizofrenie en andere zwaar invaliderende geestesziekten.
Depressies horen er ook onder en zijn in ernst en omvang vaak onderschat.
Nu zijn er niet veel mensen die nooit een depressie meemaken, die is meestal goed te behandelen.
Voor het gemak deel ik psychiatrische problemen wel in
in "hardware "problemen , dus een storing in de hersenfunctie zelf en de psychologie in de softwareproblenmen als trauma's ed.
Vanuit die optiek bezien denk ik dat enige procenten psychiatrische problemen hebben en tientallen procenten psychologische problemen.
Het antwoord op de vraag zou dan een paar procent zijn van de Nederlandse bevolking.