Dat is voor een groot deel aangeleerd, door de maatschappij en door je opvoeding/omgeving.

In het algemeen vinden wij bepaalde mensen mooi, omdat deze aan het schoonheidsideaal voldoen (of daar aardig in de buurt komen). Maar dat schoonheidsideaal is cultureel bepaald, en dat veranderd ook met de tijd (zoals foto's van je ouders vroeger nu vaak lachwekkend zijn, of dat een paar eeuwen geleden dikke mensen juist aantrekkelijk waren). Dat werkt op dezelfde manier voor architectuur, daarin zijn ook in de tijd verschillende stromingen te herkennen, dat is puur wat men op dat moment mooi vond.
Om af te zetten tegen de gevestigde orde onstaan vaak nieuwe ideeën, als deze aan aanhang winnen, dan worden deze dan uiteindelijk weer de gevestigde orde en gaan daar mensen zich weer tegen afzetten enz.

Voor een deel zitten daar vaak wel algemeenheden in, gezichten die heel symmetrisch zijn worden vaak als mooi beoordeeld, voor objecten waarin de gulden snede verhouding zit geldt dat ook.

Over hoe het precies in je hersenen werkt hebben ze geen uitsluitsel...
http://www.kijk.nl/nieuws/beleving-van-schoonheid-zit-vanbinnen/

Toegevoegd na 1 minuut:
ze weten wel hoe het in de hersenen werkt, maar dat geeft geen uitsluitsel over mooi of lelijk bedoelde ik dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap eigenlijk niet waarom dit gemind word? Het is een degelijk antwoord naar mijn idee +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje allebei :)!!
Wat betreft die minnen vind ik dat wel vaker vreemd bij veel goede antwoorden die je ziet.....misschien dat andere mensen andere ideëen hebben over smaak (over wel goed.niet goed), daar valt zoals je hierboven leest nou eenmaal neit over te twisten ;)

Andere antwoorden (1)

Iets mooi of lelijk vinden is een kwestie van smaak.
Mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld.
Dus als je naar iets kijkt bepalen je hersens als het ware of je dat als mooi of lelijk ervaart.