Waarom is een Dèjá vu zo moeilijk te verklaren?

En wat gebeurt er precies in de hersen/ gevoel waardoor je het Dèjá vu gevoel krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan veranderen ze de matrix ;-)

Het beste antwoord

Zoals altijd krijg ik bij deze vraag een zeer eenvoudig te verklaren deja-vu (ik heb ze namelijk al duizenden keren gezien ;-) ) , maar ook een ' echte' deja-vu is niet zo heel moeilijk te verklaren, hooguit lastig te begrijpen.

Wat er eigenlijk gebeurt is een soort kortsluiting in je hoofd, waardoor iets dat heel recent in je geheugen is gekomen (namelijk wat je NU meemaakt) wordt weergegeven als informatie uit je langetermijngeheugen. Alsof het al om oude informatie gaat dus. Daardoor kun je het idee krijgen dat je iets al eerder hebt gezien / meegemaakt / gehoord / ervaren etc. Omdat je zeker weet dat dat niet zo is, kan het een verwarrende ervaring zijn.

Jammer genoeg worden dergelijke ervaringen graag de onzin-hoek ingetrokken als ' verklaringen' voor een ' vorig leven' ofzo. Daar is echter nog nooit is van gebleken danwel overeind gebleven.

Wat er PRECIES in de hersenen gebeurt is een beetje lastig te onderzoeken, omdat levende hersenen zich slecht laten bekijken, en je aan dode hersenen geen deja-vu-ervaring kunt teruglezen. (Evenmin als gedachten, hallucinaties, dromen en andere waarnemingen en producten van de menselijke geest). Nieuwe technieken in de neurobiologie kunnen daar hopelijk op termijn meer licht op laten schijnen, al zal dat op een lastig te begrijpen chemisch / neurologisch niveau zijn. Kortsluiting dekt de lading misschien nog wel het best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meest aanvaarde wetenschappelijke verklaring komt hierop neer: een hiaat tussen waarneming en verwerking van die waarneming.
Iemand praat tegen jou, jij hoort dat, je hersenen verwerken dat zodat je het geluid hoort en dat betekenis heeft, bijvoorbeeld.
Je blijft dat waarnemen maar gedurende een milliseconde hapert de verwerking even. Daarna gaat het weer net als daarvoor - behalve dat je ineens ook een seintje krijgt dat je al eerder in die situatie zat.
Wat natuurlijk helemaal klopt, alleen was die 'eerdere' situatie exact dezelfde als de huidige - het 'dit gebeurde eerder ook al' dan wel het 'ik weet wat er komen gaat' komt doordat je even achtergelopen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is helemaal niet moeilijk om te verklaren, iedereen heeft zijn eigen verklaring/overuiting hierbij.

het is soms moeilijk om de verklaring los te zien van een bepaald gevoel, emotie, innerlijke beleving waardoor (welke verklaring dan ook) moeilijk of geen mogelijk optie is en niet op een bep. wijze verklaard kan worden waardoor het ook een persoonlijke verklaring is voor een bep gevoel, idee, gedachte, ervaring.

zie de link voor meer uitleg en verklaringen.