Sarcasme is bijtende spot. Vaak gebruikt ter zelfbescherming of voor het neersabelen van opponenten. Voor het onderwerp kan het pijnlijk zijn en lollig voor de omgeving. Tegen sarcasme is het moeilijk verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Sarcasme is een vorm van (stekende) humor.
Zolang mensen de humor van humor in blijven zien zullen we sarcasme blijven gebruiken.
Dus, eh, omdat het grappig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen doen vaak sarcastisch omdat ze heel kwetsbaar zijn van binnen.
Sarcasme kan een manier zijn om die kwetsbaarheid te verbloemen, te beschermen, of om zich beter te kunnen voelen.
Als je met iemand een gesprek probeert aan te gaan, en je loopt tegen een muur van sarcasme, dan haak je af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sarcasme is scherp en agressief van aard: er ligt altijd een aanval in besloten op een persoon, toestand of uitlating. Weliswaar kan sarcasme daardoor als een vorm van humor worden gezien, maar tegelijkertijd vormt het een aanval.

Het is bittere, bijtende spot en wordt echt meestal niet als grap gezien.
Degene die er gebruik van maakt is zo zeker van zichzelf dat hij/zij niet zo'n behoefte heeft aan een grap,
anders zou hij wel iets ironisch zeggen.
Degene die er gebruik van maakt is vaak de meerdere, al is het maar emotioneel, dan zijn "slachtoffer" en voelt dat zelf ook.

Dat denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sarcasme en cynisme hebben iets minachtends.

Ironie is humorvol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij mondeling uitschakelen, gelijk alsof je en turks zwaard gebruikt.

Toegevoegd na 52 seconden:
Dus tot op het bot iemand raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat anderen mensen daar om moeten lachen. uiteindelijk is het de meest gevierde vorm van onmacht. maar helaas leven niet in een perfecte wereld dus grijpen we er wel is naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom mensen zich bedienen van sarcasme?
Ze willen iemand "de waarheid. dwz hun waarheid"" toevoegen, maar voorkomen dat ze een klap terugkrijgen.
Veel juist kwetsbare mensen maken gebruik van deze stijlfiguur.
Sarcasme heeft een heel bittere ondertoon en is absoluut niet om te lachen. In tegenstelling tot ironie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sarcasme is een uitingsvorm voor de emotie: bitterheid.
bitterheid is een menselijke emotie vanuit de schaduwzijde van de persoonlijkheid. het is onderdeel van het onbewuste aspect van de persoonlijkheid.
Wanneer je iemand ziet die sarcastisch IS, dan kijk je recht in iemands onbewust-zijn, iemands schaduwzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sarcasme is het ontkennen van de ander... Dat geeft een gevoel van sterker te zijn dan die andere...

Je maakt die ander kleiner om daardoor zelf groter te voelen...